View Single Post
Nei, mange skjønner ikke forskjellen. Mange tror de skjønner forskjellen, men har ikke innsikt eller kunnskap nok til å egentlig gjøre et informert valg om konsekvensene.

Både Frp og SV ønsker et bedre helsevesen, for eksempel, men metodene de vil bruke for å oppnå dette er forskjellig og sterkt preget av ideologien som ligger bak hver av de to partiene. For å ta en ørliten del av det som et eksempel. For mange høres det veldig fornuftig ut at man skal ha stor grad valgfrihet når man velger behandler eller feks sykehjem - følgelig stemmer de Frp. Men innsikten stopper der. De har kanskje ikke en gang fått med seg at det skal privatiseres i stor stil. Og om de har det så vet de lite om konsekvensene kpositibe og negative) av privatisering. Jeg sier ikke at det er galt om man etter å ha vurdert dette havner på at det er den beste løsningen, jeg sier bare at de ikke har nok innsikt til å vurdere det i det store og hele.

Det perfekte samfunn finnes ikke. Sosialisten som påstår at det ikke er uheldige bivirkninger av sosialistisk politikk enten lyver eller er kunnskapsløs. Høyrepolitikeren som påstår at deres politikk med lavere skatter, større konkurranseutsetting og et friere marked ikke vil ha sine bivirkninger lyger også. For å virkelig kunne gjøre et informert valg så må man i alle fall lett overfladisk forstå ideologiene som ligger bak og gjort seg noen tanker om hvordan de vil påvirke samfunnet. Og siden det åpenbart ikke er noen fasit så må man på basis av det gjøre seg opp en formening basert på alt fra magefølelse og verdier til forskning. Jeg vil våge å påstå at altfor mange ikke er i nærheten av å gjøre den jobben og det er jo egentlig et demokratisk problem.

Verstingen, i mine øyne, akkurat nå er Liberalistene og "alle" jeg ser entusiastisk hiver seg på. Og leser man overskriftene deres så høres det helt fantastisk ut. Utopia. Hvor alle skal leve i fred og fordragelighet, ha respekt for hverandre og gjøre nærmest akkurat som de vil. Om man leser og skjønner ideologien som ligger bak her - en form for objektivistisk laissez faire-ideologi eller noe slikt (vet ikke helt hva man skal kalle dem, men en ekstrem form for Ayn Rand-inspirert liberalisme altså), så ser man at det er noe veldig ekstremt. For all del, folk kan komme til at det likevel er en god idé, men jeg tør påstå at de færreste i min omgangskrets (vel, FB-"venner") som har falt for dette ikke aner noe som helst om hva som ligger bak her. Og at om de gjorde det så ville de aldri i verden vurdert å stemme på dem. De er vesentlig mer ekstreme enn det Rødt er på venstresiden.