View Single Post
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg har også lest anmeldelser som har trukket frem den, men begynner man først å sammenlikne bøkene med alle andre historier om folk som kjemper for å overleve så kommer man nok opp med en stor samling. (Lord of the Flies har jo et ganske annet utgangspunkt, nemlig et flykrasj på en øy i Stillehavet. Minner kanskje om en TV-serie av nyere dato. )
I følge Wikipedia lister forfatteren av Hunger Games opp både gresk mytologi, gladiatorene, reality shows og Irak-krigen som inspirasjon, og skal man dra parallellene virkelig langt så er denne dødskampen mot medmennesker selveste skrekkscenarioet mange ser for seg ved eventuell overbefolkning og hungersnød. Det er sånt sett ikke spesielt rart det er et tema mange har skrevet om, det er jo kjempespennende!
Vis hele sitatet...
Både Hunger Games og Battle Royal setter seg inn i et samfunn som har kollapset og et nytt og mer fascistisk styret tar over. I Battle Royal ønsker de vel mer disiplin blant ungdom men i Hunger Games er det kun for underholdningen sin skyld. Men spør du meg syns jeg Hunger Games er alt for lik Battle Royal til å bli kalt nyskapende for min del, uansett hvor mye forfatteren sier at hun/han har tatt inspirasjon fra gresk mytologi og gladiatorkamper.