Tråd: Vaksinepress?
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, det er ikke litt satt på spissen, det er standard offermentalitet fra den kanten. Hvis noen er uenig med deg, og kanskje til og med har en moralsk innvendig, så er man plutselig et kneblet ytringsoffer som lever under et tvangsdiktatur. Skjerpings.

Koronapasset gjelder utenlandsreiser. Andre land har allerede rett til å nekte deg innreise for mindre grunner enn det. Det kan vi endelig være imot hvis vi vil, men det ikke en nasjonal bestemmelse. Hadde du trengt vaksine pass for å gå på jobb, kafé, butikk, frisør osv så ville jeg vært enig med deg. Restriksjoner med arrangementer, karantene osv er midlertidige. At Bent står på TV og ber deg vaksinere deg er ikke tvang.

Jeg spør igjen: Hvem vil ha Nord-Koreatilstander? Jeg har også ytringsfrihet, og rett til å mislike dine ytringer og handlinger. Det er sånn det funker i et demokrati.
Vis hele sitatet...

I flere land er passet innført bare man skal på en fotballkamp, utesteder osv. Og om enkelte ville fått viljen sin hadde det nok blitt samme tendensen i norge. Ellers har jeg ikke nevnt noe om at det er blitt et Nord-Korea her i landet, men brukt en spissformulering om at det finnes krefter som har det som sin våteste drøm. Det har vært relativt åpent debatert det med vaksineplikt, det med å gi konsekvenser til de som velger bort vaksinen. Folk i enkelte land har mistet jobbene sine dersom de ikke lot seg vaksinere. Er det lov om helsepersonell her til lands har latt seg vente med vaksinen?

Jovist har vi en pandemi som potensielt kan få alvorlige utfall. Og jeg forstår at det må restriksjoner til. Men det går en hårfin grense som kan tøyest langt innenforbi andre arenaer dersom majoriteten tillater seg å være såpass autoritetstro de tilsynelatende kan vise seg å være(noe som er en annen diskusjon om konformitet).


Ellers har jeg vel ikke argumentert mot din ytringsfrihet. Jeg har selv respekt for de som velger å ta vaksinen, og mulig jeg tar den selv når jeg ser resultatet av potensielle fremtids bivirkninger. Det jeg sitter på en følelse av er at det på ene siden sitter såkalt "transhumanistiske scientister", og på den andre siden sølvfoliehatt konspinisser. Det er den klassiske polariseringen i denne debatten som i alle andre diskusjoner. Samtidig så føles det som at kritiske røster med et vitenskapelig fundament blir underkommunisert i mediene. "Big Corp" har advarsler over alt, på FB, YouTube over hele internett så ikke "feil informasjon" skal nå ut til massene.

Uten at jeg aner, så sitter jeg med en følelse av at ikke hele sannheten blir representert. Det er høyst dokumenterbart at den samme industrien som lager vaksinene er bøtelagt for fantasiliarder før. De benytter seg av PR-byrå, ghost writers og alt for å promotere enkelte produkter. Samtidig så har man uavhengige forskere og institusjoner som tar dette seriøst.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Hvem er disse folkene som har konfliktinteresser med å innføre vaksinepass, og hva er konfliktinteressene?. Så godt som all næringsvirksomhet man har vil jo ikke ha noe slikt, for dem er det jo bare et hinder.
Vis hele sitatet...
Espen Nakstad f.eks har tyvedoblet omsetningen til til sin private virksomhet . Legemiddelindustrien er vel den mektigste etter olje, før våpen om ikke jeg tar feil. Har man masse penger og er kynisk så er våpenindustrien under en krig, eller legemdillelfirma som f.eks piffer en god aksjeinvistering under en pandemi.
Sist endret av pipestilk; 29. september 2021 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.