Tråd: Vaksinepress?
View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Føler meg så jævla egoistisk når familie og noen typer venner hører at jeg ikke vil ta vaksinen. Jeg er jo veldig klar over at jeg burde ta den i "solidaritet" osv. men jeg har ingen egeninteresse om ta denne vaksinen. Tvert imot.

Poenget mitt: Som den heldige jævelen jeg er som er født i Norge, burde jeg ta vaksinen bare for å være grei? Føler meg rebelsk og en del av meg føler seg litt utenfor til en grad, egoistisk..

Det ligger også en liten skam i dette føler jeg, som at jeg er en QAnon-Trump tilhenger hvis nye folk på vorsj snakker om vaksine etc.

Er det greit å være egoistisk i sånne debatter uten noen "vanntette argumenter" eller er jeg bare en liten rebell?
Vis hele sitatet...
Det er "greit" å være egoistisk i den forstanden at det er helt naturlig, helt lov, og ingen kan tvinge deg til noe annet. Det er også helt påregnelig, forståelig og velbegrunnet at folk og samfunn liker egoisme dårlig. Som borger drar du nytte av samfunnet, og samfunnet forventer at du yter noe tilbake.

Vaksinenekt er imidlertid ikke bare egoistisk, det er også ignorant, trassig, antisosialt (skadelig overfor samfunnet) og rett og slett ikke veldig smart. Dette er også kvaliteter som fort blir upopulære, igjen av helt innlysende gode årsaker.

Å ta vaksinen er svært trygt, og dessuten tålelig lettvint. Staten syr puter under armene på oss for å kunne tilby den, og den er beviselig til enorm nytte både for individer og samfunnet. Ved å nekte vaksine, bidrar du sannsynligvis til å spre viruset, inkludert å smitte personer med potensielt alvorlige/dødelige følger.

Du føler enkelt og greit på stigmaet ved å ha en mening samfunnet liker ganske dårlig - fordi det er en dårlig mening. Det er ikke alltid feil å gå mot strømmen, men det er absolutt ikke noe mål i seg selv, og, som du sier: du har ikke egentlig noen grunn. Preget av trassalder blir litt dårlig stil, selv når man ikke står i en verdensomspennende pandemi som dreper millioner av mennesker.

Når det er sagt: kudos for å kalle en spade en spade. Mange ville rasjonalisert dette til helvete og hjem før de lot seg selv innse at grunnen er "Nei, vil ikke".