Tråd: Vaksinepress?
View Single Post
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Føler meg så jævla egoistisk når familie og noen typer venner hører at jeg ikke vil ta vaksinen. Jeg er jo veldig klar over at jeg burde ta den i "solidaritet" osv. men jeg har ingen egeninteresse om ta denne vaksinen. Tvert imot.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at du burde gjøre det i solidaritet, men vil ikke fordi du ikke har noen egeninteresse? Og så føler du deg egoistisk? Ja, det er jo definisjonen på et egoistisk valg, slik du selv legger det frem. Det er helt lov å være egoistisk, men da må du kanskje leve med å føle deg nettopp egoistisk.

Poenget mitt: Som den heldige jævelen jeg er som er født i Norge, burde jeg ta vaksinen bare for å være grei? Føler meg rebelsk og en del av meg føler seg litt utenfor til en grad, egoistisk..
Vis hele sitatet...
Ja, du burde det. Grunnen til at du greier deg fint uten er jo at vi andre gjør det. Men det er helt frivillig, så du må ikke gjøre det bare fordi du burde.

Det ligger også en liten skam i dette føler jeg, som at jeg er en QAnon-Trump tilhenger hvis nye folk på vorsj snakker om vaksine etc.
Vis hele sitatet...
Skamfølelsen er et signal om at du ikke oppfører deg i tråd med det bildet du ønsker å ha av deg selv. Så får du gjøre hva du vil med den informasjonen.

Er det greit å være egoistisk i sånne debatter uten noen "vanntette argumenter" eller er jeg bare en liten rebell?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om rebell er et godt ord. Hadde du gjør det i opposisjon mot ett eller annet du trodde på, for eksempel at du var motstander av vaksinering, så hadde jeg kalt deg det. For meg høres det ut som om du synes det er flott at resten av samfunnet vaksinerer seg sånn at du slipper å gjøre det. Egoistisk er et mer dekkende ord for den beslutningen.
Sist endret av *pi; 29. september 2021 kl. 07:47.