View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tørrmodning. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Smaken blir jo veldig bra. Men det blir også relativt mye svinn. En skal jo fjerne det ytterste laget som blir missfarget. Det blir kostbart men har du råd så kjør på. Men kanskje verdt å tenke litt på dette med svinn, for det blir jo noen kilo kjøtt på deg i året iom at du bare spiser kjøtt. Da er det kanskje ekstra greit å tenke lavt avtrykk?
Vis hele sitatet...
Hva tenker du blir svinn? Det eneste som forsvinner er vann. Protein og fett innholdet er stort sett uendret selv etter 11 uker. Man skjærer gjerne av skorpen, det er sant, men jeg spiser det glatt i stedet for å kaste det. Litt tyggemotstand da, trim for tenna

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bo på et småbruk er drømmen til mange. Men det blir jo ikke en nomadisk livsstil akkurat. Småbruk har kanskje ikke engang sæter eller skikkelig fjellbeite, kanskje bare noen "gressflekker" rundt tunet. Er vel kommet krav også rundt hjemmeslakting, du må få godkjent alt fra slaktebenk til overflater og avrenning tror jeg. Kjenner ikke detaljene men har hørt bekjente nevne noe slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg mente enten småbruk eller en nomadisk livsstil, ikke at de to er det samme. Nomadisk blir å leve på de produktene dyra gir (melk og kjøtt) mens du gjeter dem gjennom store slettelandskap.

Hadde aldri drevet småbruk for profitt, for da er det helt andre krav enn om det er til egen husholdning.

Sitat av *pi Vis innlegg
Men blir dere ikke helt sinnsykt lei? Det finnes jo så mye god mat!
Vis hele sitatet...
Det er en følelse av velvære jeg ikke helt kan forklare med mindre du har prøvd det. Etter en stund blir man hektet på denne følelsen. Kombinasjonen av stabilt blodsukker, varig metthet samt null oppblåsthet eller mageknipe. Har alltid lurt på hvordan rovdyr kan gå dagesvis uten mat, men etter å ha spist sånn selv skjønner jeg det.

Men det er ikke til å skjule at underholdningsverdien til maten går betraktelig ned. Kan godt spise pizza en kveld, men da føler jeg meg mer slapp og døsig etter måltidet.

Spis for å leve kontra lev for å spise
Sist endret av andlov5000; 12. september 2021 kl. 08:40.