View Single Post
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
En annen ting som er vesentlig i likestillingsdiskusjonen er hvorvidt det lønnsmessige er noe man bør henge seg opp i overhodet. Er det ikke markedet som styrer gamet her?
Vis hele sitatet...
Hvorvidt du vil henge deg opp i urettferdighet er jo opp til deg. Nå er vel ikke akkurat lønnsforskjeller i Hollywood min største kampsak heller, jeg påpekte bare at det er andre ting enn intelligensen til rollefiguren som er mer relevant for likestilling i bransjen.

Og hvis omtrent halvparten av filmer stryker Bechdel-testen, hva har det å si? Det vil alltid finnes genuint gode filmskapere som består den med glans, filmskapere som har noe å formidle, gjennom hvilke samfunnslag som helst. Må vi ha et kriterier hvor vi oppnår likhet i antall filmer, som vi har likhet overalt i dagens samfunn?
Vis hele sitatet...
Som sagt er testen for upresis til å si noe om enkeltfilmer, men på store tall kan den vise et interessant mønster. Jeg tar selvsagt ikke til orde for noen kriterier som alle filmer skal oppfylle.

Om det har noe å si? Ja, jeg vil si representasjon i populærkultur har noe å si, om ikke annet kan man se det som et symptom.
Sist endret av *pi; 2. juni 2021 kl. 08:52.