View Single Post
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Kom igjen a admins og mods. Få høre hva som ligger bak deres brukernavn.
Vis hele sitatet...
Avataren min er mange lag med selvironi og kritiske vitser. Samtlige omhandler fasader og det å utgi seg for noe man ikke er - det alene forteller i grunn mer om meg som person enn jeg egentlig liker å innrømme.

For eksempel er selve nicket et ordspill: Direkte oversatt blir myoxocephalus til kjøtthue, men jeg tror de fleste har antatt at det betyr noe litt mer interessant. Dette er også slektsnavnet til en gruppe fisker. Bildet mitt viser en av disse, Myoxocephalus scorpius for å være presis. Denne fisken ser kanskje ut som et brutalt monstrum fra de mørkeste groper i et forhistorisk hav? I virkeligheten er den en ganske unnselig og lat liten krabat du kan få kroken i fjæra, og som sjelden blir mer enn en halvmeter lang. Og dette forferdelige navnet som ingen kan stave? På norsk kalles fisken for ulke. Det er ganske mye tilsvarende symbolikk som det ikke er nødvendig å diskutere i detalj.

Det virket for meg som en artig dikotomi å skjule seg bak en fasade som egentlig er dønn ærlig, men som fremstår kryptisk fordi de færreste har tilstrekkelig sprikende interesser til å se svaret umiddelbart - og jeg ville vært bra selvsentrert om jeg forventet at noen ville legge en innsats i å undersøke om en tilfeldig avatar hadde noen skjult betydning!

Dette har funka bedre enn jeg hadde forutsett: I løpet av alle disse årene er det kun én bruker som har gjort meg oppmerksom på at ordspillet mitt er forstått, samt et par andre som tok koblinga til artsnavnet - men ingen la noen betydning i noe av det. I alle fall ikke som de gadd å kommentere.

Alt i alt må jeg si meg fornøyd med resultatet.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. januar 2021 kl. 10:38.