View Single Post
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Var det det du fikk ut av posten min? At jeg anbefaler multivitaminer(?).

Du har selvfølgelig rett i det du sier, men la oss være seriøse et lite øyeblikk her.

Hvor mange i Norge per år lider av at de har for mye fettløslige vitaminer i seg? 10? 20? 100?

Også tar vi motparten. Hvor mange i Norge per år lider av for lite vitaminer?

Jeg vet selvfølgelig ingen ac svarene men jeg vil tørre å påstå at det er minst 1000 ganger fler som lider av for lite, enn for mye vitaminer.

Hadde det vært dødsfall knyttet til vitaminoverdoser så hadde alt sammen vært reseptbelagt, ELLERS ville de kanskje vært så svakt dosert at det ikke er farlig å få i seg 1 tablett om dagen, uavhengig av kosthold. Jeg står ved mitt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen lege eller forsker så jeg kjenner ikke til svarene. Ei heller vet jeg om noe statistikk som sier noe hvor mange som sliter med forhøyede verdier av fettløselige vitaminer. Men det forekommer. Også i norge. Og det skjer gjerne da vet bruk av flere kilder til vitaminene samtidig.

Utifra ting jeg har hørt og lest så er det eller kan være vanskelig å stadfeste forhøyede nivåer av disse vitaminene, for det er ikke alltid legene sjekker disse verdiene. I det minste ikke på eget initiativ. Og forhøyede nivåer kan før til varierte og diffuse helseplager som kan forveksles med andre ting. Feks fibromyalgi, cøliaki osv.

Problemet er faktisk stort nok også i Norge til at kjente kjære produkter som har vært i handelen i flere generasjoner har måttet endre innholdet. Feks var en god gammel krem kalt Spenol en periode beriket med A vitamin. Det skapte problemer for enkelte og produsenten måtte dermed fjerne A vitamin fra Spenol. Det har vært andre slik saker også men det er nå den jeg kommer på i farten. Smør og noen andre meieriprodukter blir også beriket med vitaminer. Inkl D vitamin. Samt at det også gjelder enkelte proteintilskudd.

Du må gjerne fortsette å tro det du tror i saken, men det blir litt rart å likevel fronte det du sier når det faktisk er gode eksempler på at en faktisk bør forsøke å ha et balansert inntak også av vitaminer. Om vi går i oss selv har de fleste som spiser normalt og sunt et ganske balansert vitamininntak. Og tar en da feks tran, som jo er "flytende fiskefett fra fiskelever" så får en jo levert de fettløselige vitaminene på best mulig måte, i flytende fett. Det øker biotilgjengelighet eller hva det nå kalles og sikrer bedre opptakt. Da blir det ikke liketil å fortsette å øke antall kilder på fettløselige vitaminer, for det kan få konsekvenser på sikt. Kan også nevne at ikke engang legene er helt enige i hva som er korrekt nivå av de fettløselige vitaminene. Det er feks forskjell på hva som er normalverdi på D vitamin i Norge og USA. De har høyere anbefaling enn vi har.

Jeg skjønner ikke helt om du sier meg imot fordi du tror det ikke spiller noen rolle og dermed drar opp tall fra hatten, "1000 ganger mer vanlig" eller om du butthurt fordi jeg påpekte at det var feil det du sa om at overskudd av alle vitaminer pisses ut. Uansett, bare så det er sagt, jeg quota ikke deg for å drite deg ut eller rakke ned på deg som person. Jeg kommenterte innlegget ditt fordi det du sa var feil, og siden det har med helse å gjøre så følte jeg at det da ikke er likegyldig om det kommer råd som er feil.
Sist endret av _abc_; 9. desember 2020 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.