View Single Post
Med mindre du har et veldig innsnevret kosthold skal ikke kosttilskudd være noe vits.
Spis variert så vil du ha mere benefits fra å gjøre det. Egg feks har alle vitaminer fortsett fra C (samt litt lavt D innhold). Så om du klarer å få i deg 2 egg, 1 appelsin og 1 teskje tran hver dag så har du basicly dekt dagsbehovet ditt med vitaminer.

Proteinpulver er vel egentlig bare vits om du sliter med å få dekket dagsbehovet ditt. Ved styrketrening burde inntaket ditt ligge på 1.5 - 1.8 gr proteiner pr kg kroppsvekt hver dag. Feks 80kg × 1.5gr = 120gr protein. Dvs at hvis du spiser 2 kyllingfileter på 200gr hver eller lignende hver dag så har du allerede fått i deg 92gr proteiner. Da har du 28gr igjen som du fint får i deg med 1 glass melk, et par egg og et par brødskiver med ost og skinke. Etter hvert som vekta øker så endrer du bare på regnestykket.

Veldig ofte er de aller fleste kosttilskudd penger ut av vinduet, og man behøver faktisk ikke overdrive kostholdet.

"Regelen" jeg selv prøver å følge er at frokosten min alltid burde bestå av noe med mye fiber, typ havregryn, grovt brød eller knekkebrød med magert pålegg. En fiberrik frokost setter standaren litt for dagen energimessig samt at et stabilt blodsukker vil eliminere utskeielser. Lunsj 2-3 brødskiver med enten noen egg eller makrell i tomat, middag og kveldsmat er 200gr kjøtt med tilbehør pr måltid. Også kan man feks bytte på lunsj og kveldsmat om man heller vil spise et 200gr kjøtt til lunsj og brødskiver med egg til kvelds om det passer bedre. Også litt frukt og grønt ved siden av hvert måltid. Ikke meninga å dra inn mine rutiner, men poenget er egentlig bare, keep it simple. Det er somregel nok i massevis!��