View Single Post
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jeg er likevel nysgjerrig på disse tingene. Mye er arvet fra faren min. I den familien har det gått igjen ekstremt mye psykiske problemer. Og pappa var ekstremt introvert selv. En egenskap jeg skulle vært foruten. Det er tung å være søsken til en ekstrem introvert (broren min). Det kommer til å bli slik at jeg må ringe for å vite at han lever. Er redd han blir en av de som ligger og råtner i leiligheten når han dør, fordi ingen savner han. Han beskriver meg som ekstrovert da, men det er fordi han er så ekstremt intro selv. Et ork å være sammen med oss nærmeste også sier han...

Så hvor oppstod dette? Er noen av oss skapt for å være alene? Kanskje ikke alle mennesker er flokkdyr? Og hvorfor denne misnøyen med å være introvert?

Og så forstår jeg ikke helt dette med dopamin, serotonin osv. Dopamin er tilfredsstillende, altså vår motivasjon. Men serotonin går jo på noe av det samme?! Men går ikke dette også på varme, følelse av tilhørighet?
Vis hele sitatet...
Huff, det var skikkelig vondt å lese. Det er ingen som fortjener å leve slik som du eller broren din gjør, kan det ha noe å gjøre med hva broren din har møtt i erfaringer med mennesker utenom de sosiale relasjonene innenfor familien din?

Kanskje ble han mobbet i større grad enn det du var? Eller kanskje han har slitt mer med å bygge relasjoner fordi a, b eller c? Send meg en PM btw om du ønsker å diskutere det privat, eller om du bare trenger å tømme huet.

Denne misnøyen kan jo komme av at man føler at man 'svikter' som menneske og ikke får til det som forventes? Eller så er det jo rett og slett fordi vi gjerne vil bygge relasjoner og være med andre mennesker, men av en eller annen grunn sliter med å gjøre det fordi man har erfaringer bak seg som gjør det vanskelig?

Erfaringer påvirker i stor grad våre avgjørelser eller handlinger i nåtiden, fordi det er slik vi overlever som rase. Tenk om vi skulle overveid alle mulige aspekter ved en avgjørelse ved hver situasjon der det kreves en avgjørelse av oss. - Vi hadde ikke hatt noe annet å gjøre enn å vurdere hva som kan være utfallet av en situasjon til enhver tid. Underbevisstheten vår opererer derfor på tidligere erfaringer, om du vet at ett eple som ser slik ut kommer til å gjøre deg dårlig og i verste fall drepe deg så leter du heller til du finner neste eple. Dette istedenfor å vurdere hva utfallet av å spise det her eplet kan være.