View Single Post
Sitat av 420master Vis innlegg
Dette med anti dep medisiner. 9 av 10 jeg har pratet med føler seg ikke nødvendigvis mindre deprimert bare et flatere sinn. Mer likegyldig egentlig. Kan det ligge noe i dette? Kun 1 jeg har pratet med har hatt positive effekter fra anti dep
Vis hele sitatet...

Dette blir jo bare en anekdote men men. Jeg har hatt noen runder med innleggelser på psyk. Blant annet grunnet heftige depresjoner, og det som verre er. Og i den settingen har jeg snakket med andre og blitt kjent med andre som sliter. Jeg tror kanskje virkeligheten ikke er så svart hvit som det bildet du maler?

Hvordan hjalp medisiner meg? Jeg gikk fra å ønske å dø og til å ønske å leve. Jeg ble jo ikke på magisk vis hoppende glad av å spise antidepressiva. Men jeg lever nå fortsatt. Ikke sikkert jeg hadde levd om jeg ikke fikk hjelp.

Men det var nok ikke pillene isolert sett som reddet meg. Det var nok piller sammen med utredning, og behandling. Og jeg har forsøkt mange former for behandling. Jeg er fortsatt ikke i water og kan ikke si at pillene gjorde meg frisk. Men de gjorde meg definitivt ikke sykere. Og en kan vel heller ikke forvente at en pille om dagen skal snu alt om det ligger noe under som er del i depresjonen, noe man ikke har tatt tak i, problemer som er forsøkt feid under teppet, eller som en har holdt nede og stengt inne fordi en ikke aner hvordan en skal greie en dag til om en må dykke ned i gammal dritt.

Jeg tror ikke at en pille er løsningen punktum. Men jeg tror at for mange så er medisiner i en periode en del av løsningen. Men det må være noe mer enn bare medisin. Når det er gått så langt at folk blir innlagt så har det for mange vært mye greier over lang tid. Da har det meste falt i grus rundt en, mistet sosial omgangskrets, kanskje isolert seg, lagt til seg dårlige vaner osv. En pille endrer ikke på det. Den jobben må en gjøre selv, men man kan trenge hjelp og assistanse både til regulering, og til å komme igang. Også må en finne motet til å faktisk feie for egen dør. Få vekk gammalt gruff, bli kvitt dårlige mønstre, finne bærekraftige måter å takle angst, stole på andre, lære seg å be om hjelp og akseptere hjelp når hjelp faktisk er nødvendig. Også tar en imot medisiner om fagfolkene mener det er nødvendig. Det viktigste er jo å snu trenden, at en ikke faller videre i det mørke sorte hullet. Og til det er antidepressiva veldig bra slik jeg har erfart.
Sist endret av _abc_; 26. november 2020 kl. 18:36.