View Single Post
Ok, så denne tråden har vært både en inspirasjon men også en tråd som har skapt mye frustrasjon. Det å forsøke å lese seg opp på carnivore livsstilen eller keto er vrient. For det virker som folk er i enten-eller leirene. Og det er nok mye info som legges ut primært for å skape klikk, få opp besøkstall eller sørge for mer viewings. Det er også en endeløs strøm av resirkulert informasjon, gjerne info som gies litt leppestift og make-up men som egentlig er det samme mange andre publiserte way back when.

Er ikke helt der at jeg starter på carnivore, men merker jeg får lyst å teste keto. Og straks en søker på keto så dukker begrep som fett-kaffe opp. Gjerne med produsentnavnet-så-kaffe bak. Og jeg faller for teorien om bulletproof coffee og whatever. Så det kommer jeg til å teste.

Men alle snakker om grass-fed-butter. Såvidt jeg kan finne så har vi ikke noe slikt i Norge. Og ikke i Sverige heller. Tine har økologisk smør, men på spørsmål til Tine så var svaret at ja, kyrne spiser også kraftfor og ikke kun gress.

Teorien bak hysteriet rundt gras-fed-butter synes å være at toksider fra kosten til dyra lettere setter seg i fettet til dyrene. Har ikke kunnskap til å vurdere om dette stemmer. Det kan virke plausibelt, men er det korrekt? Og vil det da også automatisk gjelde for melka, altså vil melka som blir til fløte som blir til smør også ha forhøyet oppsamling av toksider fra kyr som spiser mye kraftfor kontra kyr som bare spiser gress?

Bør en ha gras-fed-smør eller klarer man seg med økologisk smør? Eller helt ordinært tine-smør til under halve prisen? I denne tjukkas-kaffen skal det også en god klunk kokosolje i tillegg til smør. Og helst litt mct olje. Det blir kostbare kaffekopper. Tjukkas-kaffen vil jo hjelpe med å få opp fettprosenten på maten, slik at en slipper å spise enorme porsjoner. Men er det verdt kostnaden eller er ordinært tine smør mer enn godt nok?