View Single Post
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Jeg forsvarer ikke Listhaug, men svarer prinsippielt:

Hva er problemet med å utfordre menneskerettighetene? Mener du at de er perfekte og uforanderlige? Lover og regler burde IKKE være permanente etter min mening. Da minner det mer om religiøse lover som følges ukritisk. Kritikk og utfordring er viktig UANSETT tema. Dette inkluderer menneskerettighetene, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Ja, og dersom hun ville ha utfordret EMK ved å hevde at de ikke gikk langt nok i å beskytte minoriteter eller forsvare rettssikkerhet og borgerrettigheter, så hadde du hatt et gyldig poeng. Det Listhaug ønsker er imidlertid å sperre folk som kommer hit inne på lukka mottak på ubestemt tid. Det er definitivt et brudd på EMK artikkel 5, og trolig artikkel 3 da det sannsynligvis blir snakk om langvarig isolat, og potensielt artikler 6, 7 8 og 9, litt avhengig av hvordan de velger å gjennomføre det. Det er ikke å utfordre vedtatte konvensjoner for å gå videre som samfunn. Det er å underminere grunnleggende rettsikkerhet og sende oss som sivilisasjon tilbake til middelalderen.

Jeg burde kanskje vært mer presis da jeg formulerte meg, men ærlig talt - de fleste som følger med på debatten vet at frihet og rettferdighet ikke er en del av Listhaugs prosjekt.

Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Det er tydelig at du er veldig emosjonell når det gjelder dette temaet. Jeg var nysgjerrig på om du hadde noe konkret, ikke bare dine personlige meninger. Etter det lange svaret ditt har jeg egentlig ikke blitt noe klokere på hva du faktisk mener er ondskapsfult.
Vis hele sitatet...
Ja, Aluminiumfluorid snakker rett fra levra, og det er veldig tydelig hva han føler om saken. Men du kan ikke avskrive poenget hans av den grunn. Det er selvsagt helt greit å ha sterke følelser til et emne så lenge man samtidig redegjør rasjonelt for årsakene - og det gjør han. At du velger å ignorere budskapet bare fordi det er presentert i et litt mer personlig format enn du er vant med får stå på din egen regning.

Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Politikken Norge fører er naturligvis i tråd med internasjonale regler.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis Listhaug får det som hun vil.

Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Vi hjelper etter beste evne,
Vis hele sitatet...
Nei. Vi gjør ikke det.

Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
men vi må også stille krav. Du snakker om båter over Middelhavet.. Vel, på de fleste bildene jeg har sett av flyktninger i disse båtene så er ikke det folk fra Syria. De kommer fra Afrika. Mange av disse er rene lykkejegere som drar fordi de ønsker et bedre liv. I tillegg er jo majoriteten gutter og menn. Helt ok det, men vi kan ikke ta imot alle som bare ønsker et bedre liv.
Vis hele sitatet...
Dette er en falsk dikotomi. Det er ikke slik at man må ødelegge samfunnets juridiske ryggrad og bryte internasjonale konvensjoner for å ha et fungerende apparat for å håndtere flyktningern og asylanter.

Forøvrig: Hvis du man var så redd for 'afrikanske lykkejegere', men samtidig ville hjelpe flyktninger - hvorfor har vi da ikke sendt båter i skytteltrafikk til Syra og henta flyktninger der? På den måten hadde de sluppet å krysse middelhavet i joller, og vi kunne være ganske sikre på at de som kom hit faktisk flykta fra krigen.

... For det er vel ikke slik at du ikke bare vil sperre alle de mørkhudede muslimene ute av landet, uten unntak, og justerer retorikken din etter vinden for å rettferdiggjøre repressive tiltak uten å måtte betale prisen for direkte avledede løsninger, hm?

Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Dessuten er det heller ikke et konkret eksempel. Skriv gjerne ned i hvilken sammenheng dette ble sagt, og vis gjerne til link også.
Vis hele sitatet...
Hva er det du etterlyser kilder for? At Listhaug har sagt hun vil utfordre menneskerettighetene slik at hun kan gjennomføre sine valgløfter om ulovlige lukka mottak? Sånn som hun sa rett ut i et intervju med en journalist fra NRK nå i forrige måned? Sånn hvis det fortsatt skulle være tvil:
Sitat av Sylvi Listhaug
– Eg meiner vi bør utfordre desse konvensjonane. Først og fremst den europeiske menneskerettskonvensjonen er utfordrande for moglegheitene kvart enkelt land har til å vareta eigne borgarar, seier Listhaug til NRK.
Vis hele sitatet...
Men vet - jeg kjenner lusa på gangen og det du driver med nå er ikke saklig debatt hvor du etterlyser kilder for å undersøke de, det du driver med her kalles sea lioning: Du forsøker å spore av diskusjonen ved å stadig be om kilder og begrunnelser på ting som er veletablert og allment akseptert. Denne brønnmiginga kan du derfor spare deg.

Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Jeg er som sagt kun ute etter konkrete ting, ikke personlig synsing.
Vis hele sitatet...
Kutt ut hersketeknikkene.

Sitat av Ellipsis
Er dette stortingsvalget 2017, eller er det valget der det norske folk skal bestemme om listhaug skal beholde minister jobben sin? Jeg har stemt, men ikke frp. Jeg synes faktisk sylvi gjør en glimrende jobb. Det må være den mest krevende minister stillingen per dags dato(?)
Vis hele sitatet...
I lys av dine tidligere utspill er det ingen som blir spesielt overraska over at du inntar en litt edgy posisjon. Men resonnementet ditt er galt. Det er faktisk fremskrittspartiet som har fått ministerposisjonen til Listhaug oppretta i utgangspunktet. De kunne bare latt det hele ligge under justisdepartetmentet slik det alltid har gjort. Når hun så i tillegg fremstår som en rasistisk parallell til Orwells parodiske sannhetsministerium, så har hun bare seg sjøl å takke. At det blåser på de stormfulle høyder de selv har bygget får de derfor ta på sin egen kappe.
Sist endret av Myoxocephalus; 9. september 2017 kl. 19:56.