View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg kjenner ikke til programmet du nevner, men hvis funksjonen til er å blokkere nettverkstilgang, så regner jeg med at du enten går på ungdomsskolen eller en veldig crappy videregående skole. Det finnes mange bra måter å hindre nettverkstilgang for enkelte PC-er i et nettverk på; å installere programvare PÅ den aktuelle PC-en er sannsynligvis den dummeste fremgangsmåten. Med andre ord; den som er IT-ansvarlig hos dere har ikke peiling på PC-er eller nettverk.

Det er gode nyheter, fordi det også betyr at sjansen er minimal for at noen oppdager at PC-en din mangler dette programmet. Jeg ville vært mye mer bekymret for at noen skulle se skjermen din, og avsløre deg på den måten.

Hvis dette blokkeringsprogrammet gir noen som helst mening, så kjører det som en service på PC-en. Hvis du er admin, så kan du enkelt sjekke dette ved å gå inn i tjenestevisningen (Start > Søk > Services eller Tjenester, finnes også en snarvei dit inne på kontrollpanelet og fra Oppgavebehandling). Det kan hende at selve servicen har et annet navn enn programmet, men det bør uansett være mulig å spore opp hvilken tjeneste det er. Du kan herfra stoppe tjenesten også, ved å høyreklikke på den (kun hvis du faktisk er administrator).

En annen ting du bør kontrollere er at servicen forblir stoppet etter restart, og at programmet på magisk vis ikke reinstallerer seg selv når du booter PC-en på skolens nettverk. Det er vanlig at påkrevd programvare blir installert via AD og group policies, og dette er det ikke sikkert du har tilgang til å fjerne - selv om du er lokal administrator.