View Single Post
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Helt greit att vi er uenige men har du noe erfaring med solceller? Jeg har brukt det i ca 10år og ja det kan ha en viss effekt med riktig oppsetning med jeg mener fortsatt at det er lite vits på en bobil. Men det vil selvfølgelig være greit og ha i tillegg til en oppgradert dynamo og aggregat. Jeg reiser rundt i hele Norge og hilder meg unna campingplasser og der det er mye folk, da havner man ofte inne i skogen der det er mye skygge. På høyfjell så er det jo mye mer tilgang på som men ofte mer tåke og dårligere vær. Jeg har på mitt oppsett nå ett 130ah batteri og oppgradert dynamo på 80A og en 230v lader som er på 60A slik at hvis jeg har tilgang på strøm kobler jeg meg opp. hvis ikke bruker jeg aggregatet. Jeg har kjøleskap og fryseboks, lader opp kamera telefon og en pc, og driver alt av lys jeg har. Men når jeg er på tur så kjører jeg så si vær dag og har tilnå ikke måtte bruke aggregat.

For og vite om ts har bruk for solcelle eller ikke trenger vi egentlig vite mer om hvordan turer han er mest på og hvordan bil han bruker.
Vis hele sitatet...

Det har vel egentlig skjedd ganske mye rundt solceller i løpet av 10 år? Dagens beste paneler leverer over 400 w per panel og har en effektivitet på 22 23 ish %.

Hvordan er det mitt ditt 10 år gamle anlegg? Effektivitet på halvparten? Og klarer kanskje 250 w per panel? Eller var de alt for 10 år siden kommet lengre?

Det er klart at på våre breddegrader så har jo årstid mye å si for mengde sol, samt også hvor en parkerer og hvordan solcelleanlegget blir designet. For en bobil så kan man jo tenke seg at det er feks 3 x 3 paneler som tiltes i best mulig vinkel mot sola når en står parkert. Da kan man få seg litt skygge under panelene også om en skulle ønske det. Så kan panelene bare origami brettes sammen når en kjører. Da har man fortsatt 3 x 400 w som lader. Og 9 x 400 w parkert i solskinnet.

Hørte at det bygges sekundær dynamo som leverer ca 7kw lading, men har glemt navnet på produsenten. Finnes sikkert via google. Det vil jo bety temmelig bra lade effekt mens en kjører. Kan jo samlet bli opp mot 8 kw.

Nei jeg er ikke kommet igang med solceller selv ennå, pga bosituasjon. Urbant liv i "fuglekasse" og solceller er ikke optimalt. Men om jeg noen gang kjøper hytte eller forlater byen til fordel for villa så tenker jeg solceller må prioriteres. Og skulle jeg bygd nytt så ville det blitt naturlig å se på feks pluss hus, berg varme, og solceller. I det minste forflytter jeg med elektrisk eller mekanisk via gange eller sykkel.

Om en skal tenke pris først og fremst og ikke miljø, bruker komfort osv. Så blir vel regnestykket fort at det er andre måter å takle både kulde, mørke og kokebehov i en bobil som er billigere om en bor i Norge. Om en derimot farter litt rundt, tilbringer tid nedover europa i ferier eller kan parkere på åpne plasser med ok solforhold så er det sikkert veldig praktisk og komfortabelt å ha solceller på bobiler. Men kvalitet koster, og skal en velge de beste panelene så koster de mer, men er også mer effektive slik at de produserer mer strøm også i forhold som ikke er optimale. Og de bør gjerne kombineres med li ion batterier fordi både gel og bly veier betydelig mer og de kan bare utlades til ca 50% og tåler dyp utladning dårligere. Gel batteriene tåler det bedre, men koster med en bly. Vektforskjellen på bly og li ion er også betydelig.

Så ja pengene renner fort ut. Om jeg hadde vært ingeniør så skulle jeg kastet med på noen regnestykker og sett på forskjellen på effektivitet på forskjellige paneler og hvordan virkningsgraden blir på våre breddegrader. Men om ts fortsatt ønsker solceller så kan han jo regne selv.

Edit;
Glemte en ting, leste en gang at det forekommer en viss grad av degradering av solcellepaneler over tid, slik at effektiviteten vil gå ned etter hvert som panelene eldes. Har du merket noe til det i løpet i de ti årene du har benyttet solceller? Husker jeg rett så reduksjonen bli opp mot 10+ % over en 20 års periode. Og også her var det slik at de rimeligste solcellepanelene tapte seg mer enn de som kostet litt mer.
Sist endret av _abc_; 13. mai 2021 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.