View Single Post
Det blir da ikke helt riktig å sammenligne freak med en bank.

Dette er et åpent forum, hvor alle kan lese så godt som alt som skjer på forumet. Det eneste noen kan oppnå ved å sniffe en sesjon mot freakforum er å se hva du leser, hvilket brukernavn du benytter, og de kan ødelegge "ryktet" ditt med spamming. Det er også mulig å overvåke hva du poster, men dette er egentlig ikke så interessant. Hvis du poster noe som er interessant nok, f.eks. for politiet, så vil de nok bare ta kontakt med administrator og få utlevert alt de trenger. Passordene blir også hashet før de sendes (riktignok med MD5).

Til syvende og sist er det ikke veldig stort skadeomfang ved å utsette oppgraderingen litt til.

Og om du fortsatt tror at det bare er å trykke på en knapp og så blir alt SSL så tar du sørgelig feil. Det ble forsøkt for noen år siden, og til slutt reversert etter at en milliard forskjellige funksjoner sluttet å virke. Eksempelvis caching, galleriet, linker til forumet, interne lenker innad i forumet og nesten alle hjemmesnekrede funksjoner. Det tok heller ikke mange tastetrykkene før man var tilbake til den ikke-krypterte versjonen.

Så man må veie SSL mot et funksjonelt forum, og derfor tror jeg ikke dette er noe som blir rushet. Hvis du synes dette er helt forferdelig, så får du ta forholdsregler som alle andre. Ikke post identifiserende informasjon, ikke post om ulovlige handlinger du er involvert i, og bruk VPN for å nå internettet. Jeg ønsker også at sidene jeg besøker skal ta i bruk kryptering, men jeg har forståelse for at det ikke alltid er så enkelt å utføre.
Sist endret av Dyret; 17. april 2016 kl. 21:08.