View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Høres merkelig ut. Ville ikke Vallergan da motvirket anti depressive medisiner om vallergan påvirker serotonin nivået? Tok et kjapt søk på dette men kunne ikke finne noe som bekrefter det du sier.

Om så er tilfelle så burde vel ikke personer som går på stemningstabiliserende medisiner bruke Vallergan? Likevel virker det som vallergan er førstevalget hos legene når det kommer til søvnproblemer, også søvnproblemer som følge av feks depresjoner.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt enig med deg. Jeg har bl. annet en venninne som ikke fikk imovane eller noe som fungerte ordentlig fordi hun var suicidal. Hun fikk omsider vallergan. Jeg har aldri hørt om at vallergan skal påvirke serotonin nivåene, men dersom det gjør det er det ikke common knowledge, da ingen av oppslagsverkene nevner det. Det er heller ikke oppskrevet i pakningsvedlegget at dette kan ha noen innvirkning på depresjon eller serotoninnivåer.

Med andre ord så tror jeg legen som kastet ut dette tok feil.

Men; søvn spiller en særdeles stor rolle mtp. serotoninnivåer, og dersom det hemmer visse søvnstadier eller forandrer dem kan det jo gi utslag. Men da burde det vel egentlig også stå noe om det.