View Single Post
Etter årevis med stress om å holde en bra døgnrytme, fant jeg rett og slett ut selv at jeg er et såkalt "nattemenneske". Så i stedet for å kjempe mot det, så lot jeg det gå sinn naturlige gang. Fikk mindre problemer av det da. Trikset mitt nå (slik som faktisk akkurat nå, siden jeg skal på arbeid tidlig i morgen (om noen få timer) så lar jeg heller bare kroppen være våken/sove 1-2 timer. Føler meg ganske opplagt frem til ettermiddag når jeg skal hjem. Da braker helvete løs. Det jeg gjør da, er å ta meg et par timer (maks!) på benken. Pleier faktisk å være ganske trøtt til kvelds igjen som regel, og sovner kanskje rundt tolv/et tiden. Så justerer den seg gradvis til den nye uken. Er faktisk ganske tidlig våken til mandags morgen igjen, så daler det bare nedover mot helgen igjen, men da får jeg sovet meg skikkelig ut og klar for en ny uke (vis jeg ikke fester). Tror det har noe med vintertid og sommertid. Går i zombietilstand hele vinteren og er full av energi på sommertid. Tror mange sliter akkurat der, når det gjelder værsyke.

Så hovedtipset mitt til de som kjemper imot døgnrytmen sin er;

- La den være slik den er og la den gå sin gang
- Sett pris på fritiden din og slapp av når du faktisk trenger det!
- Jobb/skole/andre ting driter i hva kroppen din trenger til hvilken tid, så tilpass heller deg selv til hva dagen krever fra deg
- Har du døgnet i 1 uke i strekk uten søvn, sliter du ikke med døgnrytme men insomnia! Gå til en lege å få god tilrettelegging! Ikke press deg videre! Søvn er like viktig som vann!
- Vis du har sovet lite eller døgnet, spis middelmådig på foremiddag og drikk MASSE vann! Ta heller et godt måltid til tidlig kveld etterfulgt av en lang og varm dusj.
- Legg deg ikke før etter 21:00!
- Bruk PC eller lignende i sengen om du vett du ikke får sove uansett! Bruk tiden du har til produktivitet. (Man kjenner seg selv best)

Funker fint for meg. Til og med i militæret hvor man må stå opp tidlig la jeg meg sent. Kroppen tar seg av resten om den er trøtt nok. Men som sagt; Mørket er det mest naturlige å sove i, selv om man ikke alltid har lyst...