View Single Post
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg vil fraråde deg medisiner som går under sjangeren SSRI, som Zoloft, effexor osv, de er kjent for å ha mye bivirkninger, mange opplever å bli litt "flat" i humøret, andre kaller det apatisk. MAOI er også ikke uten bivirkninger, det er forholdsvis gammel medisin. Ellers er det mye C-preperater du burde styre unna.
Vis hele sitatet...
SSRI er den vanligste antidepressive medikamentgruppen i Norge. SSRI fungerer veldig bra for mange mennesker med depresjon. Det regulerer mengdene Serotonin i hjernen din slik at nivåene holder seg stabile som en mer eller mindre vannrett linje kontra en linje som heller ville liknet en asymmetrisk sinuskurve. Serotonin er et stoff som har stor innvirkning på humøret ditt, for lite og du er deprimert, angsfylt, eller har generelt sett ubehagelige følelser, og mye vil gi deg følelser på den positive siden. Dette kan hjelpe folk se problemene sine mer rasjonelt, derav ha bedre utbytte og progressjon i terapien. Dette medfører naturligvis ofte en ''avflatet'' emosjonell hverdag, men selv ville jeg sett på det som at medikamentet fungerer. MAOI medisinene vil heller komme senere, da det er større sjanse for komplikasjoner. C-prepparater kan også bli brukt. Skal en styre unna alt av medisiner som påvirker hverdagen din og måten du tenker på i noen betydelig grad kan en også miste en del sikkerhetsnett og ha større problemer med å komme seg frisk ut av de psykiske problemene sine på fornuftig tid. Andre tiltak som sosial interraksjon, trening, godt kosthold trenger en heller ikke droppe selv om en starter på medikamentell behandling.

Skal en utelukke så mange medisingrupper er det ganske få alternativer igjen. Noen har problemer med disse medisinene, og for dem er det naturligvis bra å vurdere om medisinene har en progressiv effekt i positiv retning. Men jeg synes ikke at en skal ta slike valg før en har prøvd da disse medisinene viser seg å være svært effektive hos mange mennesker. Skal ikke argumentere for at det ikke er noen negative effekter med mange av de antidepressive medisinene vi har idag, ei heller med oppfølging og gjennomføring av pasientbehandlinger, men jeg mener fremdeles at for mange er det bedre å gå med de tilbudene som eksisterer enn å forsøke å gjøre jobben selv.

Sitat av fjellape Vis innlegg
Mange leger/psykiatere skriver ut preperater som har både antideppresiv effekt, antipsykotisk og søvndyssende i en. Det henger ofte litt sammen.
En annen avgjørende ting er vel hvor alvorlig depresjon det er snakk om her.
Vis hele sitatet...
Dersom vedkommende har alle disse problemene skal vel ikke det være et problem?

Sitat av fjellape Vis innlegg
Det er likevel viktig at du selv leser i felleskatalogen om medikamentet før du begynner.
Det jeg vil annbefale er å bruke noe som er mest mulig naturlig. Viste du at i tyskland skrives det ut mer Johannesurt enn kjemisk framstilt antideppresiva?
Vis hele sitatet...
Her er jeg enig med deg, men jeg ville ikke anbefalt noe for noen jeg ikke vet noe om. Men det kan jo helt klart være en god ide å prøve seg på svakere lut og se om det fungerer før en går rett på sterkere antidepressiva. Johannesurt vet jeg ikke om har noen dokumentert antidepressiv effekt, men jeg er rimelig sikker på at Rosenrot har dette. En kan kjøpe en god rosenrot tinkur som en bestiller, dette fungerer faktisk ganske bra for mange. Kombinert med terapi, trening og sosial interraksjon hjelper dette mange ut av en form for psykisk belastning.

Men nå er vi ikke her for å diskutere hvilke medisiner som faktisk fungerer best. Her skal vi gi personlige erfaringer slik at ts får ett overblikk over hva han kan forvente, så jeg får vel dele andrehåndserfaringer. Mine andrehåndserfaringer er at de som har begynt med det viser ekstremt forskjellige reaksjoner. Men i bunn og grunn har de fleste jeg har spurt svart at det hjelper dem, men de føler seg ofte litt slitne, lite energiske OL. Jeg har venner som ikke har merket noe til negative effekter, som kun synes det fungerer ok. Noe jeg har merket er at de som opplever mindre bivirkninger ofte også er deprimerte, mens de som opplever store bivirkninger som avflating av humør forklarer at de føler seg mer forvirret og avflatet og det er trist at de ikke føler så mye som før, men de føler seg ikke engang triste over det. Så det er av min erfaring stor variasjon på hvordan folk reagerer, og en kan ikke vite noe før de prøver.