Tråd: Vektøkning
View Single Post
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
jeg vil anbefale å ligge ca 300-500 (!) kalorier i overskudd. Ja, dette er noe helt annet enn hva andre her foreslår, men dette er nok. Hva er vits med å legge på seg flere kilo i fett uten å få noe utbytte av det? Det er heller ikke sunt for kroppen. Ligger du ca 300-500 kalorier i overskudd vil du legge på deg sakte, men sikkert. Ikke stress!
Vis hele sitatet...
Sitat av hippitus Vis innlegg
Det er, som Kjøteren sa, ingen poeng i å hive i seg ekstreme mengder fet mat og ligge på alt for høyt overskudd.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg personlig enig i, da. Jeg er tilhenger av sakte, men kontrollert, opp-/nedgang i vekt, så her ville jeg fulgt rådene til Kjøteren et al. I alle fall begynt lavt, og så heller ha økt etter hvert dersom du ikke klarte å gå opp i vekt. Det største problemet er ofte at man ikke aner hvor mange kalorier man ligger på for å vedlikeholde vekten, så det er fort gjort å bomme – grovt. Hvis du vet hvor mange kalorier du trenger per dag for å vedlikeholde vekten, så trenger du ikke noe mer enn et par hundre kalorier ekstra for å gå rolig og kontrollert opp i vekt. Jeg kjenner ikke din situasjon, TS, så det kan jo hende du bare vil pakke på deg kilovis med rent fett, og i så tilfelle er det ikke noe som hindrer deg i å stappe i deg flere tusen kalorier ekstra om dagen, men dette er, som Kjøteren og hippitus sier, neppe spesielt sunt.

Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Vil du legge på deg raskest mulig vil jeg anbefale å begrense løping og kondisjonstrening for en periode, men er dette noe du liker å trene så synes jeg du likevel skal gjøre det. Bare pass på og ikke overdrive sånn at du havner i underskudd, hvis vektøkning er målet.
Vis hele sitatet...
Dette er for så vidt nøyaktig det samme som jeg også sier, så her er vi helt enige!

Sitat av hippitus Vis innlegg
Mitt inntrykk er at de som kommer lengst ofte er de som finner en rutine de liker å drive med og bare kjører på uten å tenke så mye mer.
Vis hele sitatet...
Enig! Finn noe du liker, som du kan gjøre resten av livet! Om det er noe du må lide deg gjennom i en viss tidsperiode, så er det ikke noe du kommer til å klare å vedlikeholde, og det blir bare trist og kjipt og kjedelig og dritt. Hvis du skal begynne på en diett som du sliter med å holde i 30 dager, så dropp hele dietten! Alt du gjør, både trening og kosthold, må komme fra oppriktig vilje og lyst, du må glede deg og like det du gjør. Ellers blir man bare enda en med jojo-vekt, som hater underveis!