Tråd: Vektøkning
View Single Post
Du burde unngå hard kondisjonstrening. Du kan ta deg en joggetur på søndagene men alltid sørge for å ete mer kalorier enn du bruker. For vektøkning bør du ligge på minst 1500 kalorier i overskudd per dag men gjerne 2000-2500 i overskudd. Du finner kalorikalkulatorer på nett eller i appen Lifesum som du legger inn høyde, nåværende vekt og vektmål.

Vil si det er smartest å komme opp noen kilo på mat før du begynner å tenke gain av trening fordi all trening trekker kalorier og muskler ser bedre ut med fettprosent enn bare på et beinrangel. Når du har gått opp for eksempel 6-8 kg kan du begynne med styrkeøvelser og da er det viktig å huske at det er om å gjøre med FÅ men effektive repetisjoner, og ikke mange repetisjoner. 10 løft, squats osv som er så tunge at du sliter med å greie de to siste er mye bedre for muskelgain enn 30 løft med medium eller lett vektmotstand. Du kan begynne hjemme og kjøpe deg noen håndvekter, kettlebell, strikker og yogaball på 70cm (ikke de små) mange effektive og tunge treningsøvelser man kan gjøre med det utstyret!

Du kan kjøpe gainerpulver med mange kalorier som dessertshake etter måltider men min erfaring er at man blir så mett av gainershakes at man spiser mindre mat så da går vinninga opp i spinninga. Matvarer for sunn vektøkning er å få i seg sunt fett som fins i særlig avocado, fet fisk og nøtter. Skal være ærlig å si at det gikk mye i biff og potetchips for min del når jeg gikk inn for å gå opp i vekt også tok jeg i tillegg for eksempel ekstra skiver avocado på brødskiva og dobbelt så mye kjøttpålegg, ost osv, bytta fra plantebaset soft flora smør til meierismør. Og i alle middager enten det var pasta eller gryteretter brukte jeg ekstra kjøtt og mindre saus, alltid en dæsj fløte og dæsj olje.
Det blir plutselig gøy å spise og handle mat når du kommer inn i en sånn regnemodus og vet at du skal ha i deg for eksempel 3000 kcal om dagen, og vet at en skive ost er 90 kcal, en pakke bacon er 480 kcal, en pose boil in bag ris er 300 kcal, en teskje olje er 100kcal, en grandis er 1200 kcal og kan bli 1000 kcal mer med ekstra ost og ekstra kjøtt på, osvosv tallene her er forresten bare -ish sånn jeg husker det og ikke de konkrete talla men det finner du på pakkene på matvarene. En god del matvarer ligger inne på Lifesum appen også.

Spise med venner motiverte meg til å lage mer mat. Er kjipt å bruke en time eller to på matlaging for å bare ete aleine, men det er et stort pluss å lage masse mat og fryse ned i porsjoner du bare kan dra opp så du ikke går matlei fordi du blir lei av å lage mat fra bunnen hver dag.