View Single Post
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
979
Sitat av bennnern Vis innlegg

På 2000 tallet, når biler ble brent i Frankrike, ble det påstått at problemet ikke ville komme til Skandinavia fordi vi har en velferdstatt og sosial mobilitet. Når problemene kom til Sverige ble det påstått at Norge ikke ville oppleve det samme fordi vi ikke hadde samme problemer med trangboddhet. Når problemet kom til Norge skyldes det at vi ikke bruker sparepengene våre på å bygge svære klubbhus som innvandrerne kan oppholde seg i. Når fritidsklubber har vist seg å ikke dempe problemet, men heller øke det, i byer som Kristiansand er plutselig problemet at det ikke brukes enda mer sparepenger på å ansette personal på klubbene som kan funke som noen jævla fengselsvakter. Jeg mistenker at vi kommer til å snakke om luftfuktighet og temperatur før enkelte tørr tenke tanken at det ikke er fornuftig å gamble hele fremtiden til etterkommerne våre på en ufalsifiserbar utopi.
Vis hele sitatet...
Meget godt skrevet, jeg er helt enig.

Jeg lurer selv på hvor langt de på denne bestemte politiske slagside ville dra det, før de begynner å kalle en spade for en spade.
Samtidig mistenker jeg at en del av de har mer tro på en slags verdensorden (verdensborgere) enn konkrete nasjoner/nasjonaliteter.
Det har de selvfølgelig lov til å tro på, selv om at jeg er sterkt uenig i dette.

" Det hevdes ofte at nasjonalistisk ideologi var (og er) en forutsetning for utvikling av moderne demokratier. Dersom innbyggerne ikke knytter sin identitet til sin stat, er det vanskelig å mobilisere dem til handlinger til fordel for staten. Nasjonalismen setter problemer i den postkoloniale verden i lys av at statsdannelsene, og landegrenser."

Jeg tror at denne "verdensborger drømmen" vil før til mer konflikt, vold, religion, polarisering enn det vi har i dag.

Et konkret eksempel her er Team Brussel (lederne i EU) som sin ønskedrøm mest sannsynlig er å fjerne landegrenser, nasjonalidentitet, slik at mye av makten i hele europa blir enda mer sentrert i Brussel.
De ønsker ingen norsk, polsk, tysk, italiensk nasjonalidentitet, de ønsker KUN en europeisk identitet.
Sist endret av UrbanFreak86; 18. april 2020 kl. 01:53.