View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Ja, som sagt kan man si noe om variasjonen, men ikke eksistensen av ett trekk.
Vis hele sitatet...
Du kan si noe om begge deler, men ikke slutte fra det ene til det andre. Og variasjon i adferdstendenser er typisk mer komplisert enn at det er x prosent genetisk styrt. Ikke bare kan det være x% genetisk i en situasjon og y% i en annen, det kan til og med styres genetisk i ulike retninger i ulike situasjoner. Fortsatt like genetisk, men i samspill med miljø.

Det gir ikke mening å snakke om størrelsen til en brann som ikke eksisterer, og for at en brann skal eksistere må hele branntrekanten være til stede.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk hele poenget mitt. Når det gjelder branner må disse tre være tilstede, og så kan viktigheten av de ulike variere. Slik funker ikke adferd. Jeg prøvde å eksemplifisere det med sammenhengen nellom testosteron og aggressivitet, at det samme biologiske fenomenet kan gi stikk motsatt resultat, ut fra sammenheng og historie. Sikkert derfor branntrekanten er pensum på grunnskolen mens det biologiske fundamentet for menneskelig adferd ikke er det.

Det er ingen ting med eksperimentelle studier som tilsier at kunnskapen man tilegner seg utelukkende skal gjelde i snevre situasjoner.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det faktisk (og dette er faktisk grunnskolepensum). For å si noe sikkert om sammenhengen mellom den avhengige og den uavhengige variabelen du vil forske på, så må du fjerne flest mulig tredjevariabler. Du må altså gjøre konteksten det hele foregår i så lik som overhodet mulig. Det gjør eksempelet ditt med eksperimentelt forsøk på kommunisme i stater ganske absurd.

Vil du si at kunnskapen fra den andre studien, nødvendigvis gir noe dårligere grunnlag for å si noe om effekten av kommunisme enn den første fordi studien er eksperimentell?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. En streng eksperimentell metode gir veldig god kåll på variablene som potensielt kan innvirke (jeg har sett eksemper på adferdsstudier på rotter der de som håndterer de ulike gruppene bruker samme merke av arbeidstøy f eks). Det gir høy indre validitet, man kan være ganske sikker på at det er a som påvirker b. Men det sier seg selv at jo mer man kontrollerer omgivelsene, jo snevrere er situasjonen du faktisk forsker på. Det kan gå på bekostning av generaliserbarhet. Dette gir større utslag på mennesker enn andre dyr, som lever mindre variert.

Jeg sier altså ikke at eksperimentelle studier ikke gir god kunnskap, det gir dritgod kunnskap på enkelte måter. Men adferd er jækla komplekst og situasjonsbetinget, og kan sjelden oppsummeres i "a påvirker b på følgende måte". Veldig ofte er det "a påvirker helt tydelig b på følgende måte, men kun dersom personen har vokst opp i en kollektivistisk kultur, er oppvokst i en storby og har opplevd å bli skremt av en ørkenrev før gjennomgått pubertet. Har personen en trygg tilknytning til sin bestemor på morssiden samt sovnet til lyden av gresshopper i sitt første leveår har det helt motsatt effekt". Dette får du ikke så lett frem i et superduperkontrollert eksperimentelt studie.

Det er ikke testet om resultatet også gjelder om luftfuktigheten i de 50 byen var 0.001% høyere. Eller om resultatet blir det samme om temperaturen i byene i snitt var 0.5 grader varmere. Eller om resultatet blir det samme om temperaturen var 0.55 grader varmere i snitt. Eller om resultatet blir det samme om luftfuktigheten var 0.001% høyere og temperaturen 0,5 grader varmere. Eller om luftfuktigheten var 0.001% høyere og temperaturen var 0.55, 0.555, 0.6 eller hele 10 grader varmere. Du skjønner tegninga.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo tegninga jeg prøvde å tegne for deg. Jo mer kontroll på tredjevariabler, jo mer indre validitet, men jo snevrere situasjon har du fakrisk testet. Artig at du nevner temperatur, som faktisk har en helt reell innvirking på variasjon i adferd.
Sist endret av *pi; 17. april 2020 kl. 20:13.