Tråd: Hva hjelper?
View Single Post
Har endel erfaring med søvnproblemer og medisinering for dette.

Melatonin er ikke noen normal kur for søvnproblemer, men kan sikkert hjelpe for noen. Der tror jeg faktisk at urter har like god effekt. Men er moderat. Melatonin hjelper først og fremst mot syklus forstyrrelser.

I Norge er førstelinje medikamentene for innsovningsproblemer Vallergan, og innsovings medikamenter som Imovane, Zopiklon og Stilnoct.
For søvnproblemer er Quietiapine (Seroquel) og andre antipsykotika vanlig. Benzo er heller ikke uvanlig. Benzo ville jeg egentlig ligget unna.

Quietiapine tab (ikke depot) er fint for mange I små doser.

Det finnes kraftigere lut, men ikke å anbefale. Innsovningstablettene er også noe som slår deg ut bare et par timer, vil neppe bøte mye på problemet om du faktisk våkner flere timer etter innsovning.

Først og fremt burde legen ta en skikkelig blodprøve av deg - her kan være mange årsaker. Dropp Vallergan om du allerede er sliten, da våkner du med hangover og uggen hele dagen. Mange sover godt på lave doser Quetiapine, men vær oppmerksom på at kan være skremmende første gangene du tar det, legg deg i senga innen 15 min etter inntak i starten er min anbefaling.

Utover legemidler er det ting som bedrer søvn uten medikamenter. Ikke for stor kveldsmat. Roe ned på sukker og koffein (unngå blodsukkersvingninger, spes om du ofte våkner svett), grei lufting om lite soverom, ikke lysforstyrrelser på rommet (viktig), neseplaster om du snorker mye og mangler luft om natten, en kopp ren urtete f.eks kamille om kvelden hjelper jo for noen.

Ellers er vel en god hodepute bra investering.