View Single Post
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det som er helt greit, er at du er enig med trådstarter og det er i hvertfall helt greit at du opplever oss gamlinger som litt sure! Men, så lenge du ikke samtidig viser eksempel eller konkretiserer bedre så kan det bli litt vanskelig for oss å ta lærdom av det.

Altså, du har en mening og en modell av virkeligheten som du ønsker å overføre fra din hjerne til min hjerne. Vi kan kort og greit si at vi skal flytte på informasjon. Kommunikasjonsmetoden og mediumet som vi har rådighet her er i dette tilfellet Internett og tekstform. For at informasjonen skal kunne suksessfullt flyte fra deg til meg så må du bygge en pakke med tekst, og poste den på forumet. Min oppgave blir å hente ned pakken med tekst, tolke den og ut av beskrivelsen utlede hva jeg tror er informasjonen som du ønsker å overføre. Din oppgave er å lage en pakke som beskriver informasjonen best mulig.

Så lenge beskrivelsen av den nevnte pakken er ufullstendig så vil det kunne oppstå avbrudd og alle mulige rare feil: kanskje en må sende pakken på nytt, opptil flere ganger, kanskje du må skrive hele pakkestrukturen på nytt, kanskje den til slutt bare blir ignorert. Slikt ønsker man å unngå så det kan være greit å beskrive fullstendig!

Det kan godt være at jeg er helt i grenseland høyfunksjonell autist som ikke er i stand til å lese mellom linjene og må ha ting helt inn med teskje, men jeg føler at jeg altså nå sitter med ufullstendig informasjon. Jeg vet at du er enig med trådstarter, jeg (og andre mods og kru) er åpen for å lære, men jeg blir sittende med spørsmålene om hvor det er vi oppleves som sure eller sinte, hvilke trivielle ting vi er opptatt med og hvilke ting som oppleves som blir slettet for fort, og da stopper det litt opp. Jeg vet nå kun at du er misfornøyd. Man kan gjerne si at det til slutt blir litt tolket som litt støyete.

Du kan sikkert også tenke deg hva som er resultatet hvis dette er noe som forekommer hele tiden: de som skal motta meldinger fra og forstå brukerbasen klarer ikke se informasjonen igjennom støyen og begge parter blir sittende med inntrykket av at det er noe riv ruskende galt på ferde.

tl;dr En grei huskeregel kan kanskje være noe slikt som "Jeg tror og mener at A, og B er grunnen til at jeg gjør det"

Eksempel:
[A] Jorden er en sfæroide, ikke flat.
[b] At jeg selv har brukt radiomottaker til å måle dopplerskiftet i radiosignalet fra en kjent (NOAA) satellitt. Fra dette regnet ut hastigheten på en satellitten, og over tid funnet perioden på den, for så å utlede omtrentlig hvor stort legeme den er i bane rundt er.
Vis hele sitatet...
Du treffer spikeren ganske så godt på hodet i dette innlegget. Det er noe litt arrogant og "belærende" over hele innlegget, og man får følelsen at du nesten prøver å drite meg ut. Du kaller deg selv gamling, som om jeg var en liten drittunge. Jeg bikker 40 år snart selv, så jeg har noen år på baken jeg og.