View Single Post
Dere er egentlig enige, men kverulerer rundt begreper og formuleringer. Slutt.

Du ønsker å begynne å trene for å legge på deg muskler. Den enkleste måten å legge på seg muskler er bra kosthold med 1.5-2g proteiner per kilo kroppsvekt kombinert med styrketrening. For mange (inkludert meg selv) blir ren studiostyrketrening helt ufattelig uinteressant, så man detter av før man kommer til de virkelige gainsa. Se om du kan finne deg en idrett som involverer styrke og som du syns er artig å drive med. Hvis man har en motivasjon som ikke er "jeg har lyst å bli stor" er det plutselig veldig mye lettere å komme seg på trening.

Jeg har hatt treningslære på videregående og høyskole, og der opererte vi med omtrentlig samme rep-intervaller som er nevnt lengre oppe. For å øke maksstyrke (altså 1RM, hvor mye du maksimalt klarer å løfte 1 gang) er det mest effektive 1-5 repetisjoner. Dette er utledet av et veldig overordnet treningsprinsipp: spesifisitet. Det du trener på blir du bedre på. Hvis kroppen din til stadig blir utsatt for store, kortvarige belastninger, tilpasser den seg dette, og muskelvevet ditt vil øke i tverrsnitt (bli større), og flere muskelceller vil rekrutteres for samme bevegelse. Du vil altså øke i størrelse og samtidig blir sterkere.

For maksimal økning i størrelse er det kontroversielt hvilken metode som er best, men de fleste anbefaler mellom 6-12 repetisjoner. Her er det også viktig å variere antall sets og reps, men det er slikt du finner ut av etter hvert. Et treningsprinsipp du bør ha med deg er at for å oppnå konstant progresjon er det viktig å variere treninga. Kroppen venner seg til et visst belastningsnivå, og dette nivået bør øke tilsvarende styrkegainsa du gjør. Mao, strev etter å øke belastning hver måned.

I begynnelsen bør du være svært forsiktig med tunge løft, da feil teknikk kan være svært skadelig for sener og ledd. Senene dine trenger også tid til å tilpasse seg hard trening, så selv om musklene dine er i stand til å kjøre 3x5 er det ikke nødvendigvis bra for kroppen din. De fleste med peiling anbefaler å starte på mellom 10 og 14 reps og ha et enormt fokus på riktig teknikk og kroppsstilling, gjerne i opptil 6 måneder (minimum 3) før man går ned til få reps. Spesielt for store muskler som lår/rompe, rygg og mage er det helt essensielt med riktig teknikk. Generelt jo nærmere 1RM du løfter, desto mer sikker bør du være på at du faktisk løfter med riktig teknikk.

Jeg personlig er veldig glad i kroppsvektstrening, altså øvelser som i all hovedsak baserer seg på å løfte (deler av) sin egen kropp. Pullups, chins, yoga osv osv. Dette medfører gjerne ikke de største økningene i muskelmasse, men gir deg en fantastisk funksjonell styrke og veldefinerte, pene muskler. Ren styrketrening gir gjerne ikke så veldig funksjonell styrke, spesielt hvis man bruker maskiner som isolerer enkeltmuskler. Men dette er smak og behag, og hvis det eneste målet er å øke i muskelmasse er styrkeløfting absolutt mest effektivt.

Lykke til, du kan sende meg PM hvis du lurer på noe, jeg liker å tro at jeg har ganske god snøring på trening.