View Single Post
Ja om du leser det jeg skrev så anbefalte jeg ts å få instruktør slik at ts er helt sikker på at øvelsene blir utført korrekt. Og jeg anbefalt også og ikke starte med tunge løft umiddelbart. Det er mange gevinster ved å løfte tungt, så tungt at du ikke har sjans til å ta 12 repetisjoner. For det første så "knuses muskelfibre" mer ved tunge løft. Det er også en annen bieffekt av tunge løft som mange kanskje umiddelbart finner kontraintuitivt. Når du løfter opp mot 70-80% av maks så vil du automatisk aktivere støttemuskulatur. Noen påstår at da gjør man ikke øvelsen rett - jeg vil heller snu på det og si at da først gjør man øvelsen rett. Støttemuskulatur er viktig og det blir lite av det om du kjører lette konsentraasjonscurl el. Jeg nevner også basisøvelser, dette er de øvelsene som best aktiverer støttemuskulatur. Og som er alt som 5 x5 er bygd opp rundt. Perfekt for en som er ny på gymmen.

Men ja - det er helt rett som du sier. Lær øvelsene korrekt fra starten av. Det er derfor det er instruktører. De kan dette og hjelper også nybegynnere igang på riktig måte. Bare ikke heng dere opp i de "bestemors programmene" og de standard 8-12 greiene da.

Og husk plenty med hvile og riktig kosthold. 3 økter per uke er flott. Da får kroppen god tid til å hente seg inn mellom øktene. Det er når du hviler du vokser
Sist endret av frtoretang; 23. november 2016 kl. 21:48.