View Single Post
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er faktisk stor forskjell på det å sove åtte timer fra type 22-23, og det å sove fra fem om morgenen til 2 på dagen. Det er trist at menneskekroppen ikke er mer fleksibel, men sånn er det for de aller fleste. Uten å gidde å gå inn på det vitenskapelige, så henger det sammen med dagslys bla bla bla.

Vampyrlivsstilen har også andre egenskaper ved seg selv som gjør en mer trøtt. Man spiser mer hurtigmat, man har ujevnere spising, mye kaffe.

Hvis man ikke klarer døgnrytme endringer så er faktisk en times powernap et ok tilskudd. Det er bevist at det senker stressnivået, og man føler seg bedre.

Jeg kjenner mange som sliter med de problemstillingene som er beskrevet her. Inntil man har hentet seg inn igjen bør man kanskje droppe å gå ut i helgene, da svært mange tillegger seg en leggetid på 4-5 fredag og lørdag.

Til gjengjeld så blir man fort bra igjen når man får det til! Det er bare snakk om en overgang. Fallgruven er at så fort man føler seg bedre vil man glemme hvordan man følte det tidligere, og så begynne å skli ut igjen.

En mindre kjent ting er å regulere MENGDEN søvn. Det fins et antall timer for deg som vil fungere bedre enn både mer eller mindre. Eneste måte å finne det ut på er ved å følge med på når du våkner og ha en god antagelse om når du sovnet, for helt sikker på når man sovnet er man vanligvis ikke.

Trøst deg selv med at du har en mulighet en del ikke har. Du er frisk, og har sikkert hatt perioder tidligere der du har sovet bedre. Hvis du ønsker å starte en ny periode med søvn, så døgn i dag. Det er mottoet: "døgn i dag".

Når kvelden kommer neste kveld må du bare bite deg fast. Ta deg en dusj og legg deg halv elleve. Etter 2-3 dager så vil du merke det.

Tommelfingerregelen er at hvis du føler deg crap 1 time etter å ha stått opp så har du ikke fått hvilt nok. Det tar visstnok en del tid etter at du har våknet før du har full hjernefunkson osv.

Lykke til!

Det er forresten også mange som mener at man bør unngå dataskjermer før man legger seg. Hvordan det er med nikotin, vet jeg ikke, men nikotin er en stimulant. Tror det må dreie seg om en sweet spot der man ikke har suget men heller ikke nylig har tatt.

Alkohol er også tåpelig måte å få sove på, da det forstyrret menneskers søvn.

Det jeg har skrevet så langt baserer jeg på egne erfaringer og også til dels et par timer jeg hadde hos en søvnterapeut for år tilbake.

Var en post her om at de flinke og strukturerte også ofte sov godt/rutinert. Det kunne være en idé å spørre noen du kjenner som du syns virker rutinerte og fokusete om søvnmønstret deres. Forhåpentligvis er de ærlige.
Sist endret av meaculpaUIO; 15. august 2014 kl. 03:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.