View Single Post
Har vært veldig interessert i å løse dette problemet selv. For min del har jeg ihvertfall funnet ut (dette kan være delvis subjektivt):

- Kosthold er viktig. Enkelte ting som vitamin B, fettsyrer (Omega 3!) og et par aminosyrer vil øke fokus og energinivå - har også i det siste satt meg inn i å få i meg mer flerumettet fett (nøtter, avocado, fet fisk, osv). Ting som fører til mindre fokus og energi er for meg: for store porsjoner med mat, for mye sukker, for mye mettet fett, uvariert kost.
- Søvn er viktig: Kvalitet>Kvantitet. Jo dårligere søvnkvalitet, jo mer må du sove. For min del hjelper det med kaldbad/kalddusjer innimellom, dagslys om dagen, ingen skjermer 1 time før leggetid, helt mørkt på soverommet, ikke for varmt. Om du munnpuster (har selv slitt med dette) i mens du sover bør du gå til en lege og finne ut av det. Om du klarer å våkne og legge til samme tid hver dag så blir det enklere å sovne/våkne opp ; om du tvinger deg ut av sengen til feil tid (midt i dyp søvn f.eks.) kommer du til å få en jævlig dag med lite energi og motivasjon. Står du opp samme tid hver dag unngår du dette.
- Skriv ned ting du må/skal gjøre. Jeg har lest (husker ikke kilde) at det vil gjøre slik at den uoppmerksomme delen av hjernen din vil tenke mer på det, og dermed gjøre det lettere å komme i gang med.
- Attitude - dårlig attitude tror jeg kan være en kilde til depresjon for mange. Om du går rundt og tenker negativt om deg selv og egenskapene dine så går alt etterhvert til helvette. Alltid tenk positivt og pass på at du ikke rasjonaliserer deg til en negativ tenkegang.
- Motivasjon - det er veldig mye lettere å holde seg motivert om man har et mål som man jobber seg mot. Å slappe av helt alene i 10-30 minutter med avslappende musikk og forestille deg i situasjoner du har lyst til å være i hjelper masse for min del - forestill at du sitter og jobber 100% fokusert med oppgavene fremover - eller forestill deg at du klarer alle spørsmål som kommer på en prøve du snart skal ha. Jo mer du tenker på det (positivt), jo bedre vil det nok gå.

Håper det ordner seg