View Single Post
Sitat av Mengele Vis innlegg
Først vil jeg bare si at jeg har bodd i Norge så og si hele livet mitt. Jeg er er ikke født her og ikke statsborger, og identifiserer meg ikke som norsk. Har i den seneste tiden irritert meg over samfunnet generelt, folka og det forvrengte verdenssynet deres hvor Norge står i sentrum. Jeg er klar over at mange av argumentene er generaliseringer, men det er snakk om hyppige tendenser og mine observasjoner etter å ha bodd i Oslo hele livet. Jeg er selvfølgelig interessert i å høre hva dere freaks sier om de meningene jeg har.

For det første, nordmenn er ekstremt trangsynte når det kommer til internasjonale "rangeringer av land", og da Norge er på topp på de fleste slike lister, og når man konfronterer dere med problemer eller mangler Norge har, henviser dere alltid til en statistisk liste basert på HDI/BNP, eller en artikkel av noen som aldri faktisk har opplevd hvordan det er å bo i landet. Jeg er klar over at Norge ikke er Sudan, men jeg vil påstå at til og med Sudan har et mer spennende musikk og kulturliv en det man ser i Norge for tiden. Det er så å si umulig å leve av musikk her, blant annet fordi "Ola Nordmann" er mer interessert i skiskyting og fotball. Norsk kultureksporten er 1/10 av den svenske/danske. Maten her er jo også latterlig, man har knapt annen hurtigmat enn kebab, peppes/dolly og såkalte hamburgere laget av "processed meat" for mangel av et bedre ord. Så og si ALL mat er dyr og dårlig. Norsk tradisjonell matkultur er jo også latterlig, og består kort og greit av fett kjøtt og poteter, og selvfølgelig fuckings frossenpizza.

Men nok om mat, "vi trenger jo ikke mer fast-food, det er så usunt!(if i only had a nickel for everyti...." Nordmenn er kanskje det mest sosialt tilbakestående folkeslaget i verden. T-baneturen om morningen er en kollektiv stillestund, og hvis man smiler til noen blir man sett på som gal, hva faen er egentlig greia? Man møter gamle klassekamerater som ikke hilser (uten å ha hatt noen form for "falling-out" med dem!) Ja, det er bedre på sommeren og når alkohol er involvert, men fra Oktober til April virker det som alle nordmenn har blitt forvandlet til kalde fugleskremsler, eller kanskje staten burde dele ut gratis D-vitamin mot vinterdepresjon?

Tar neste fly til Sudan!

Beklager for all den engelske slængen, men med et så ordfattig språk er vanskelig å formulere seg (eller kanskje jeg bare suger)
Vis hele sitatet...
Norge er langt ifra perfekt, ingen land er. Men så topper vi heller ikke diverse lister uten grunn. Veldig mye er bra her til lands, spesielt relativt med utlandet.

Det at du ikke liker nordmenn er ikke så rart da vi nordmenn ikke er så altfor glad i utlendinger heller. Men vi er veldig glad i hverandre, noe som er grunnen til at vi deler på rikdom og kunnskap, er villige til å støtte progressive ideer som miljø, fattigdomsbekjempning, kvinnesak og menneskerettigheter. Vi har også et rent og pent land med veldig lite kriminalitet, med unntak av områder hvor det bor forholdsvis lite etniske nordmenn selvsagt. Her ser ting dessverre litt anderledes ut.

På mange måter kan du si at de fleste ting som er negative med Norge i dag kommer fra utlandet. Politikere uten ryggrad som tar ordre fra Brussels, FN og USA. Kommunale og statlige tjenester som blir dårligere for hver gang de adopterer en eller annen "public management" modell fra en eller annen hjerteløs byråkrat fra utlandet. Kebab og GMO mat fra utlandet. Privatisering av ressurser og tjenester, igjen utenlandske ideer. Et banksystem som baserer seg på den parasittiske amerikanske dollaren. Et oljefond som gambles bort på tomme valutapapirer mens infrastrukturen råtner på rot, nok en gang etter tips fra "eksperter" fra Goldman Sachs og Co. Og selvfølgelig alle utlendingene selv som kommer hit og klager med sitt ofte fordervede menneske og kultursyn. Folk som ser på NAV som sin beste venn, låser kvinnene sine inne, raner nordmenn, voldtar, reiser på tyveritokter og dealer harde stoffer på Oslo S.

Hvor mye av dette kommer fra Norge? Ganske lite. At vi på tross av dette fremdeles er et av de beste landene i verden å bo i sier egentlig ganske mye om oss nordmenn. Det får en til å tenke hvor bra det faktisk kunne vært om vi hadde oppført oss som et skikkelig selvstendig land, befolket av skikkelige nordmenn. Da snakker vi fort noe som nærmer seg paradis.
Sist endret av johnblund; 9. mars 2014 kl. 04:19.