View Single Post
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Jo jeg vet at Norge har lav arbeidsledighet, gode velferdsordninger, BNP, helsevesen, demokratiske prosesser, kjøpekraft osv, noe som gjør det til verdens beste land å bo i, men tenkte mer på lykke osv i mitt første innlegg. Kanskje litt knotete, men ville fram til at jeg føler folk er mye mer lykkelig i andre land (nei tenker ikke på afrika og nord korea, så ikke dra opp de landene nå). De virker ikke like robotaktige som nordmenn. Tenker da på sør europa, mellom amerika ++

Det at norge er "verdens lykkeligste land" kan jeg ikke tenkte meg at all. Hvem har tatt den målinga?
Vis hele sitatet...
Tja, lykke er vell det mest subjektive en kan komme over og det er så utrolig forskjellig hva folk opplever som lykke.

Om du opplever lykke som fest i gatene og mulighet til å ta en øl på en offentlig plass er nok ikke Norge noe for deg. Men for personer som ikke har behov for å drikke alkoholholdige drikker på en varm sommerdag, men kan holde seg til brus, vann eller alkoholfri øl (som smaker ganske likt), kan de godt være lykkelige.

Kanskje er en del av lykken å vite at om man blir syk trenger man ikke sette seg i gjeld for å bli behandlet. Kanskje er det å kunne gå på ski i påskeferien?

En kompis av meg i USA (ansatt i staten), har 3 ferieuker pr år, i mine jobber har jeg hatt 5. I tillegg til betalt fri på helligdager og i romjulen. Kanskje er det noe som får folk til å tenke at Norge er et godt land?

Om du foretrekker et mer sosialt folkeslag som smiler, hopper og danser gatelangs og tørr prate med andre mennesker på bussen må du enten flytte, eller finne et annet sted i Norge enn du er nå. For tro meg, det finns samfunn i Norge som minner mer om samfunn i Sør-Europa.