View Single Post
Sitat av Dyret Vis innlegg
For en som er idømt forvaring, og som har blitt rehabilitert nok til å igjen kunne ta del i samfunnet, så er det fortsatt litt lotto hvorvidt de faktisk får forvaringen opphevet. Med flere og flere forvaringsdommer i det siste, så er jeg redd for at systemet stoler for mye på sakkyndiges vurderinger, med få ankemuligheter for den dømte.
Vis hele sitatet...
Dette er en reell problemstilling. Vi fikk litt innsyn under Breivik-saken i hvordan det har vært veldig ulik praksis blant ulike sakkyndige i å vurdere tilregnelighet, det er rimelig å anta at gjentakelsesfare er minst like vanskelig å vurdere. Forlenget forvaring er i prinsippet en straff for noe du ennå ikke har gjort, det er noe å tenke litt over. Samtidig er det ikke vanskelig å se behovet for å holde noen unna samfunnet, av andre grunner enn sykdom. Begrepet "varig svekkede sjelsevner" som var brukt før oser jo heller ikke av faglighet synes jeg.

Det er forøvrig bra at de har hevet maksimal minstetid på forvaringsdommer, da det skurret veldig at den var ti år når minstetiden for 21 års fengsel er 14.

Mange av forvaringsdommene i statistikken er forresten visstnok omgjorte sikringsdommer, så jeg er usikker på hvor mange reelt nye forvaringsdommer det er.
Sist endret av *pi; 8. september 2020 kl. 08:55.