View Single Post
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at jeg tror du ikke syns voldtekt er fælt, men jeg sier at du har ikke forståelse av hvordan voldtektsparagrafen brukes juridisk og i praksis.
Vis hele sitatet...
Du bruker utrolig mye spalteplass på å forklare oss hvor stort problem voldtekt er og at man kan bli voldtatt uten bruk av fysisk tvang, som om vi er uenig i det. Du holder også lange foredrag om frysresponsen og sier at du håper seksualundervisningen tar det opp fordi det ser ut til at vi ikke skjønner så mye av hvordan en voldtekt foregår. Det er drøyt.

Det blir helt urelevant å diskutere uaktsom voldtekt når man for å kunne straffes for uaktsom voldtekt, må gjerningspersonen være sterkt å bebreide for ikke å ha forstått at den seksuelle omgangen ble oppnådd ved bruk av vold eller trusler,
Vis hele sitatet...
Som Myoxo sier så er det ikke uttrykt i paragrafen hvordan den trusselen skal være formulert. Det står heller ikke noe om at trusselen må komme i samme situasjon, latent vold i et samboerskap er i høyeste grad en trussel uten at et ord trenger å bli sagt. Vold er heller ikke definert som fysisk vold. Som du fikk påpekt: Har personen gått i frys så har vedkommende åpenbart opplevd situasjonen som truende. Ergo er det voldtekt etter paragrafen. At den ikke blir brukt sånn er en annen sak, da er det rettspraksis det er noe galt med.

Jeg er imidlertid enig i at paragrafen kan omformuleres med mindre implisitt vekt på det fysiske. Men en samtykkeformulering vil fjerne mange av nyansene over.

Nei offeret har ikke ansvar, overgriperen har ansvar og det bør ikke være vanskelig å ta nei med ord og kroppsspråk for et nei.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke falle ned på ditt nivå og påstå noe om hva du mener, derfor spør jeg heller: Hvis en person sier JA med ord og/eller kroppsspråk men situasjonen for øvrig tilsier noe annet, slik som eksemplet jeg har skissert, påstår du at det ikke er voldtekt da? For i såfall så er det du som svikter en hel haug med voldtektsofre som lever med seksuelt misbruk over lang tid.
Sist endret av *pi; 8. september 2020 kl. 00:37.