View Single Post
Mefibon, for meg virker det ikke som det er lovene det er noe i veien med, men kanskje mer at den saken du nevner ble utsatt for dårlig politihåndverk, eller at juristene gjorde en feil. Og selv om vi endrer lovtekst så vil jo feil kunne skje, eller at noen tolker feil eller gjør et feilaktig valg mtp bevis, eller feilaktig vurdering av sjansen for å få en fellende dom i retten. Jeg husker ikke saken, og kjenner den ikke så mulig jeg tolker feil her, har forsøkt å lese det du har skrevet 2 ganger nå og om feilen ble begått som følge av dårlig håndverk eller feil forståelse av lovens bokstav, beviskrav eller rett og slett menneskelig svikt så vil jo ikke en endring av loven sikre oss mot slikt.

Kanskje burde den saken fått en ny vurdering? Ble det sikret noen former for bevis, var det avhør og innsamling av digitale spor som den meldingen du nevner? Saken er jo for tragisk til at det ikke skjer noe i ettertid. Om feil er begått burde det avklares hvordan feilen oppsto og om det var uaktsomhet eller slurv så er det kanskje noen som burde fått seg en anmeldelse. Skjønner at familien ikke tar saken videre, de har jo mistet en datter, og hun får de aldri tilbake. Men her burde kanskje enhver sten bli snudd slik at vi unngår slike ting fremover?

Sitat av Thuggie Vis innlegg
Jeg tenker at for samfunnet må det være mer interessant å se på straffenivået for gjengangerne. Burde man f.eks bli straffet veldig mye hardere hvis man har over et visst antall saker på seg fra før av? Jo flere saker man har fra før av, jo hardere straffes man. Og på et tidspunkt så burde det kanskje være sånn at nok er nok. Personen har da vist at han dessverre ikke kan være endel av samfunnet, og må holdes inne. Kjipt for den personen, men hvorfor skal det gå utover alle andre i samfunnet?
Vis hele sitatet...

Om en som er straffedømt blir en gjenganger, da er det kanskje noe vi gjør feil med soningsopplegget, rehabiliteringen, eller ettervern og tilbakeføring? Gjengangere er vel heller beviset på at vi ikke er gode nok slik ting er idag?

3 strikes and you're gone du tenker på? Du tror ikke det vil føre det langt grovere vold, langt mer aggressiv møte med lovens håndhevere fra kriminelle som vet at de alt har 2 dommer og blir de tatt nå så ryker de inn feks i 50 år? Jeg tror at slikt bare vil føre til at kriminelle som kanskje har sonet korte dommer for mindre alvorlig kriminalitet heller velger å bli drapsmenn og heller velger å forsøke å skyte seg ut av en situasjon om de vet de risikerer 50 års fengsel.
Sist endret av _abc_; 7. september 2020 kl. 22:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.