View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei fleste får ikkje smekk på lanken ein gong. Dei får brev om at saka er henlagt.

Joda, for all del. Endra lovgjeving vil kanskje hjelpe ein del. Samtidig trur eg politiet kunne oppnådd mykje innanfor dagens lovverk med betre etterforsking, og betre arbeid. Strengare straffer er ikkje viktig; hågare påtalegrad er viktig.

Det er de facto livstidsstraff for terrorisme. Sjølv Manshaus, som greide nøyaktig eitt drap, pådrog seg 21 års forvaring. Dvs. at etter fjorten år (som er minstetida) vil ein domstol vurdere om han fortsatt er farleg for samfunnet, og om han er det vil han sittje i fem år til, fram til ny vurdering. Lather, rinse, repeat.
Vis hele sitatet...

Ja desverre og sjokkerende nok går de fleste fri med henleggelse nettopp fordi det ikke kan bevises at vold er brukt og siden bare en av ti voldtatte anmelder er det mildt sagt mange voldtektsmenn som går blandt oss "vinnende".
Etter at de innførte samtykkeloven i Sverige har det ført til 75% flere dommer! At bare 1% blir dømt her er et overgrep i seg selv så å si...

Var nylig en sak om ei som tok selvmord pga politiet ikke tok ut siktelse etter voldtektsparagrafen men foreslo å ta ut siktelse på den andre paragrafen som bare gir et år.. Og hennes sak er ikke unik hverken juridisk eller den tragiske enden på visa med selvmord pga overgrep. Er det noen som bør få høyere straffer er det dem! .. Endring av lovverket er viktig der! Hun jenta brukte de siste månedene i livet til å jobbe for samtykkeloven og møtte Stoltenberg og andre politikere. Ironisk nok er Høyre som nå snakker om høyere straffer i rettssystemet i mot å skrive om voldtektsparagrafen selvom FNs Menneskerettighetskomité mener dagens paragraf strider med menneskerettighetene.

Håper du har rett vedr manshaus og co! Kan ikke se for meg han er ute etter 14 år og jeg syns forvaring er god ting som både ser på muligheten for rehabilitering (generelt. Fuck han) og muligheten for lengre straff men det var vel oppe til diskusjon når breivik ble dømt at psykopater kan klare å lure systemet å gi overbevisende uttrykk for at de er rehabilitert og tatt avstand fra tidligere holdninger mens det bare er et kalkulert skuespill for å få komme ut.
Sist endret av Mefibon; 7. september 2020 kl. 19:40.