View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
@Vidarlo De ser selfølgelig ikke lenger enn til nesa si å tenker ikke engang på å at det kan bli oppdaget sånnsett, ja jeg tror strengere minstestraff vil hjelpe i det lange løp, om det hadde vært minstetid på 5år ubetinget for feks vold og overfall i nære relasjoner tror jeg over tid dette vil være til riktig skrekk og advarsel.
Vis hele sitatet...
Svært mykje vald skjer i større eller mindre grad av affekt, gjerne godt fyrt opp på rusmiddel.

Viare innbefatter åpenbart vald rimeleg stort spenn. Er det rimeleg å straffe ting som ikkje fører til varige skader med fem år? Vil det hjelpe, eller vil det føre til at fleire vert straffa hardt, og ender opp med problem ift. jobb også viare?

Viare; du trur. Beklager, men det held ikkje. Det er forska på temaet, og den viser stortsett det motsette av det du trur. M.a. https://www.bbc.com/future/article/2...es-deter-crime (som er populærvitenskapleg artikkel), eller https://www.sentencingproject.org/pu...le-punishment/ som går litt meir i detalj på temaet.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Ja mulig jeg ser på mange feile lover å eventuelt feiltolker sånn sett, men altså lovene bør jo være/komme ofrene til gode, ikke omvendt å er det noe jeg har lært oppgjennom årene så er det at systemet funker ikke å er skakkkjørt.
Vis hele sitatet...
Alternativet, som eg prøvde å hinte om, er at du ikkje kjenner det reelle straffenivået, og difor bommar i premisset for det du meiner. At du vel å sjå på feil lovverk underbygger det.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Vokste selv opp i voldelig hjem, jeg vet akkurat hvor mye den etaten gidder å bry seg med sine egne paragrafer..
Vis hele sitatet...
Her peikar du på at problemet er oppfølgjing av lovverket, altså før strafferamme er aktuelt. Det er eg einig i, og er ein av dei tinga eg trur kan utgjere stor skilnad - spesielt i familievaldssaker; god oppfølgjing av politiet kan bokstaveleg tala redde liv - men det er ikkje spesielt avhengig av strafferamme. Seks eller ti år er nok. Problemet er prioriteringer og oppfølgjing.

Og det er neste poeng frå mi side. Strengare straffer er litt uviktig om risikoen for å verte tatt er relativt liten. Straffer er kun relevante om du ikkje handler i affekt, og ser for deg realistisk sjans til å verte hekta for brotsverket.