View Single Post
Sitat av Morgul Vis innlegg
snipp....
Vis hele sitatet...
Ja det bildet du maler det gjelder veldig mange. Og veldig mange som sliter med alkohol vil nok falle ennå lengre frem i tid og vil da være der.

Men for storparten av forbrukerne så er jo alkohol en grei vare, til en akseptabel pris og med grei tilgjengelighet som vi likevel ikke blir avhengig av. Til tross for at det sosial aksept for et glass støtt.

Hvordan ville verden sett ut om vi hadde lovlig hasj? Jeg vet ikke, ville verden vært så annerledes? Folk flest ville vel drukket vin til maten i godt lag, en liten kaffe avec etterpå og kanskje avsluttet med noen drøye mixedrinker. Ikke ulikt hvordan vi bruker alkohol idag. Og selv med lovlig hasj på apotek eller godkjente utsalgssteder så tror jeg nok vi ville hatt mange alkoholikere. Både pga alkoholens "lumske natur" der den har sneket seg inn i som en selvsagt gjest i sosiale settinger i alle samfunnslag, vi drikker for å feire, tar et glass om ting går skjevt og "alle andre" gjør det samme. Stor eksponering mot alkohol for de fleste, så da er det vel naturlig at de som har en avhengighets-personlighet får trøbbel? Og sikkert mange utenom også.

Men hva om vi gikk fra forbud til lovlig hasj, også tok den et steg videre? Som å forsøke å promotere sunt hasjbruk framfor alkohol? Kanskje kampanjer på tv, face og kino? Jeg tror vi måtte lagt ned litt innsats over tid for å dytte alkohol i bakgrunnen og for å få frem hasjen, selv om vi gjør hasjen lovlig. For mange vil uansett se på hasj som narkotika og vil vet jo hva narkomane er, disse med knekk i bena som "ikke orker å jobbe" og heller tigger småpenger.

Ser ikke for meg at hasj vinner bredt selv ved legalisering, det vil nok kunne skje gradvis over tid ettersom nye brukere kommer til i ungre aldersklasser. Men å endre hele samfunnets oppfatning av hvilken rus som akseptert tror jeg ikke skjer over natten selv ikke om hasj blir lovlig.

For å skape en motvekt mot alkoholens negative sider, så vil nok mange falle gjennom selv om de bruker hasj heller enn alkohol. Noen vil røke hasj eller innta hasj i hyggelige lag, en lørdagskveld eller når de skal ha litt hverdagsmagi. Andre vil bruke alt av penger på hasj og røke hele tiden. Hver dag, hele dagen. Og i takt med økende forbruk vil livet deres gradvis bli endret. Det blir kanskje ikke like dystert som bildet du malte om alkohol, men for noen så gjør det kanskje det. Hasj er neppe problemfritt for alle det heller. Uansett rusmiddel så vil noen falle, dessverre.