View Single Post
Sitat av BAN Vis innlegg
Et stort flertall av de som har stått for terrorhandlinger for Al-qaida og IS er tidligere kriminelle. De går fra et liv uten å være religiøs til å bli hyperreligiøs i løpet av kort tid. Finner vi ut hva som utløser galskapen så kan det hende at problemet kan reduseres.
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at det som utløser galskapen blant islamister i Midtøsten er desperasjon pga. en uheldig kombinasjon av blant annet fattigdom, en lang historie med krig, en voldelig religion med dårlige ledere og en følelse av avmakt i møte med vestens avanserte teknologi. De slåss med kalashnikovs og hjemmelagde bomber mot droner, tanks og Navy Seals.

Det jeg ikke forstår er når muslimer som er født og oppvokst i Vesten velger å reise vekk for å kjempe for IS. Det er vanvittig dumt og utakknemlig. De burde sette pris på at vi velger å slippe dem inn i Vesten i det hele tatt, på tross av århundrer med konflikt mellom Vesten og Midtøsten. Å bære nag for at våre forfedre var fiender gagner ingen. Men hey, det er kanskje lettere sagt enn gjort å glemme århundrer med konflikt om bestefar har fortalt deg skrekkhistorier om krig med vestlige kjøtere under oppveksten.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
vell ingen imponerer mer en du Skurt.
Særlig med å vite hva alle føler på i møte med veldig religiøse mennesker.
Merk også at jeg sa "tror"

.. og umulig for oss å skjønne i dag.
Vestlige korsfarerer derimot. De hadde noe av den driven du finner blant religiøse krigere i dag.

Vi må med andre ord så langt tilbake i vår egen historie for å finne noe sammenlignbart att det ikke er spesielt mulig å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Der understreket du egentlig poenget mitt... vi må tilbake til det 13. århundre for å finne tilstander i Vesten som ligner på det som skjer i Midtøsten idag. Det er imponerende uintelligent.
Sist endret av SkurtNilsen; 22. januar 2020 kl. 22:36.