View Single Post
Sitat av itori123 Vis innlegg
Folk er vel ikke så avhengig av fadderuka, selv om det er kjempelurt?

Man har jo studentforeninger, og man kan jo finne andre måter å bli kjent med folk på selve studiet.
Vis hele sitatet...
Det kommer litt an på. Jeg har endt opp med å bytte studier et par ganger, og det jeg har erfart er at studiets oppbygning har utrolig mye å si. På det første studiet hadde det vært nærmest umulig å bli kjent med folk uten fadderuke, da man i skoletiden bare satt i en svær sal med ~120 mennesker. Absolutt ingen tilrettelegging for å få folk i prat eller noe sånt. På det andre studiet var vi like mange på linja, men ble ofte delt opp i mindre grupper, og igjen delt opp i mindre grupper innad i hovedgruppene. Dette var i 2020, og for mange av oss ble det ikke mye av fadderukene, men det hadde til syvende og sist lite å si da gruppene ble opprettet av fagstaben i mange av emnene. Jeg synes selv opplegget med fadderuke er håpløst, da jeg har utrolig lite til overs for festing og alkohol, men kan dessverre være enig i at det kan være dumt å ikke prøve. Det kan fort ende opp med at man kommer inn i en sal med masse mennesker, der de aller fleste allerede har funnet sine folk å sitte med, og så blir man sittende alene i et hjørne. Utrolig vanskelig om man ikke er typen som tar slike ting på strak arm.

Har også veldig blandede erfaringer med hvor mye ansvar man må ha selv rundt rutiner. Første studiet var bare tull, med ubrukelige forelesninger og utrolig dårlig opplegg med skolearbeid. Her måtte man egentlig bare passe på selv. Etter de første 2-3 ukene var jeg så og si aldri på skolen. Det andre studiet passet meg mye bedre, med at det var et solid opplegg med arbeid på skolen, og et bra opplegg med øvinger som nærmest fungerer som lekser. Mye labarbeid på skolen, der det enten var obligatorisk oppmøte, eller verdt å møte opp. I de emnene der dette opplegget har vært bra i seg selv har jeg sjelden måttet sørge for å finne ut av veldig mye selv, da øvingsopplegget tar deg gjennom alt det viktigste. Men som sagt kan dette variere veldig både fra skole til skole og linje til linje.