View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Hadde jo vært billigere for meg å leie denne, sier ikke alle at det er billigere å kjøpe? Hadde sittet med mer penger i månedan da, ikke sikkert boligen min går opp i verdi. Den jeg kjøpte er mye mindre.
Vis hele sitatet...
Som vidarlo skrev ovenfor, så virker det som du misforstår konseptet med kjøp av bolig. Ved å leie den boligen du viser til så hadde du hatt igjen mer penger per måned, det er korrekt. Det som er litt poenget med å kjøpe en bolig er at det er en investering. Når du har nedbetalt boliglånet ditt, så sitter du igjen med en bolig du kan selge. Kanskje den har gått ned i verdi? Okei, så sitter du "bare" igjen med en million kroner, da. Okei. Er penger det også.

Hvis du spytter en tilsvarende eller kanskje litt mindre penger i å låne en bolig i samme periode, så kommer du ut av det med... ingenting. Absolutt ingenting. Så fremt boligen din ikke kollapser så skal det svært godt gjøres å ikke tjene på å kjøpe fremfor å leie. Du taper penger på rente, men det er forsvinnende lite sammenlignet med hvor mye du taper på å leie. Det er klart at du har flere utgifter på hus du eier vs hus du leier med tanke på vedlikehold også, men igjen - det er fremdeles bedre enn å stå igjen uten noe som helst til slutt.