View Single Post
Vidarlo; sauser ned et tilsvar.

I Norge har vi med DAB fått flere kanaler, men vi har fortsatt kun 3 selskaper som sender på disse kanalene. NRK, MTG (P4) og Bauer (Radio Norge). Så ja vi har fått flere kanaler, og kan dermed si vi har kanalmangfold, men er kanalmangfold det samme som mediemangfold? Det er jo bare disse 3 selskapene som står bak alle de kanalene. Har vi egentlig skapt en duopol situasjon? Disse 3 har konsesjon til å drive radio på DAB de neste 15 årene.

Nå er det riktignok en blokk til ledig om ander selskaper ønsker å kjøre riksradio, men det ser ut til at det blir kostnader forbundet med å operere der. Og siden det ennå ikke er noen som har søkt konsesjon(?) så ser det ikke ut til at det blir flere med det første.

Svenskene har 7 riksdekkende selskaper på FM. Hvorfor var det så få kanaler på vårt FM nett?
Andre land har jo et langt rikere tilbud av kanaler på FM nettet.

Vi hører stadig at Norge har så mye daler og fjell at alt er umulig her.
Det er liksom blitt standardsvaret på alt fra dårlige veier, til at vi ikke har flere mobilnett og som svar å FM nettet og dens skjebne.
Men er det slik i andre land? Italia og Tyskland slukker ikke sine FM nett. Ikke er de paddeflate heller. Nedover Europa så er det et enormt stort utvalg av kanaler på FM. Hvorfor klarte aldri vi det på FM? Ja ikke engang på nærradio var det liketil å starte opp radiosendinger. Ikke var potensialet fult utnyttet heller, det var rett og slett plass til flere.

Du sier det var vanskelig å skaffe reservedeler? Men stemmer virkelig det? FM radio er verdensledende og alle nasjoner har FM nett. Kan det virkelig være at Norge hadde et så unikt FM nett at det ikke finnes reservedeler til våre FM sendere? Og var virkelig FM nettet så sårbart at det til stadighet måtte byttes deler? Da hadde kanskje en bedre og billigere løsning vært å heller oppgradere FM senderne til dagens standard fremfor å satse på DAB. Da kunne man jo planlagt og gjort utskiftninger over tid og fordelt kostnadene over mange år.

Jeg ser at det er referert til "reservedelskrisen" på flere nettsider. Men jeg finner det likevel vanskelig å tro. Jeg kan virkelig ikke tro at det ikke er andre nasjoner med tilsvarende gamle FM sendere som vi har i Norge. Så dette med alder og reservedeler det er i mine øyne falske argumenter som ikke har rot i virkeligheten.

Du snakker om inntjening. Da er det viktig å også ta med fall i lyttertall. Hvor stort det fallet på radiolyttere blir er kanskje litt tidlig å si nå, men det vil vise seg mer utover året. Så langt virker det som innføring av DAB og slukking av FM har fjernet en betydelig del av radiolytterne. Dermed er det slett ikke sikkert at det er inntjening nok til mediemangfoldet på DAB. Litt spennende er det jo at vi samtidig opplever lyttervekst på nærradio på FM. Nå ser det ut til at det ikke er tatt et endelig valg på om også FM for nærradio skal slukkes etter 2021, men om ikke det skjer så kan vi jo som resultat få sterke kommersielle nærradioer. Og det må man jo si er spennende.

Jeg vil også adressere det du sier om at jeg lett kunne googlet det jeg har spurt om i tråden. Til det vil jeg si at det er ikke enkelt å navigere i DAB universet. Det er riktignok veldig mye informasjon å google seg fram til. Men og det er et men. Svært mye av denne informasjonen er i pennen av DAB interesse organisasjoner. Det er fra World DAB committees, world dab etc. Så er det jo endel norske nettsider under .no domenet. Er de norske kanskje bedre kilder? Eller er også disse drevet av en agenda om først og fremst promotere DAB heller enn å opplyse oss?

Ingen av disse kildene virker nøytrale, det er heller motsatt. De synes å ha en agenda. De er interesse organisasjoner som fremmer DAB. Og de blir brukt som kilder på svært mye av det jeg fant via google. Har du feks sjekket ut dabmytene.no?

Se også på kartene som florerer på nettet av land som er på DAB kjøret. Stemmer disse kartene? Så langt så ser det for meg ut til å i beste fall være brukt heftige overdrivelser, i verste fall er det ren fordreining av sannheten og kanskje rett ut løgn. Eller er det kanskje det som klassifiseres som Fake News idag?

Igjen blir det mange spørsmål og svarene er ikke "lett å google".
Hvorfor valgte vi DAB og som eneste land valgte vi også å slukke FM? DAB er jo ingen unik teknologi. DAB leverer ikke eksepsjonell kvalitet eller gir oss helt unike muligheter andre digitale radioplattformer ikke har. Det er heller motsatt. DAB er en utgående teknologi som ikke vil utvikles veldig i årene fremover. Ja ikke uten at det fordrer å bytte ut de DAB senderne vi allerede har brukt tid og penger å bygge ut. Andre nasjoner som England kjører DAB og FM parallelt.

Flere land sier sameksistensen blant annet skyldes beredskap. At i en krise så vil FM nå ut til flere enn DAB. Også NATO anbefaler nasjonale FM nett. DAB kan også være sårbart i forhold til militær aktivitet. Under en øvelse på vestlandet så ble DAB sendinger stengt ned i en ukes tid pga militær aktivitet. Det ville ikke skjedd med FM nettet.

Det er flere alternative teknologier som kunne vært valgt fremfor DAB. Jeg har ikke fått satt meg dypt nok inn i de til å ha noen kvalifisert mening om de andre, men vil likevel nevne at DRM har feks bedre geografisk rekkevidde enn DAB. India sparte veldig mye på å velge DRM over DAB. For Indias del så ville DAB har krevd 1000 ganger flere sendere enn DRM for nasjonal radio. Kina har en igjen valgt en annen løsning og de satser heller ikke på DAB. I USA så er jo AM fortsatt stort også har de satellittradio. Til syvende og sist er jo uansett det store spørsmålet om radio virkelig måtte digitaliseres eller om Norge kanskje heller bare skulle holdt oss til FM i noen tiår til? Og kanskje spesielt mtp på antall mottakere vi hadde. De aller fleste av oss hadde jo muligheten til å lytte til radio på alt fra mobil, ordinære FM radioer, bilstereo, i båt/hytte/campingvogn, på kabelTV og på badet. Uansett hvor vi gikk så var det FM mottakere. DAB derimot?

Lilleputten Norge, vi er altså fremst i verden på radio. Det alene gjør jo at noe skurrer. Og slik det ser ut så vil vi også være den eneste nasjonen som satser ensidig på DAB. Var det et godt valg? Sett i lys av det jeg kan finne av informasjon så vil jeg si nei. DAB var en elendig valg og det var et vanvittig pengesluk og sløseri. Og jeg kan ikke for min beste vilje se at DAB tilfører nok til å forsvare kostnaden.

Hvorfor er det så mye fake news rundt på nettet om DAB? Halvsannheter og missinformasjon? Vel om en googler DAB så får en jo brått inntrykket at DAB er det eneste saliggjørende og alle som skulle si noe annet tar fullstendig feil og må lese seg opp på fremtiden. Men stemmer det? Vel en av de som har vært veldig god på å bli sitert på Internett er jo dabmytene.no

Der presenteres ymse såkalte myter som så blir bortforklart. Men så viser det seg at selv om det virker som en solid nettside man kan stole på så er det ikke en redelig kilde. Og det er jo ikke den eneste siden på Internett som gir et feilaktig bilde av DAB. Det ser rett og slett ut til at de som var Pro DAB har vært så frempå og gjort så grundig arbeid når de gjennom et bredt utvalg av nettsider har presentert sin sannhet at deres påstander nå fremstår som den endelige sannhet. De har klart å skape en sannhet. Folkene bak DAB sannheten bør absolutt vurderes som innleide tåkefyrster om en politiker med tvilsomt budskap og rufsete fortid skal stille til valg en gang i fremtiden, for denne gjengen her hadde klart å skape en helt annen sannhet lenge før valget.

Utdrag fra dabmytene.no og mine kommentarer på disse påstandene. Hvem eier forresten dabmytene.no?

MYTE: "NORGE ER ALENE OM DAB"
Mer enn 40 land har bygd ut eller bygger ut DAB, men Norge er første land som har vedtatt å slukke FM.

Dette er jo delvis feil. For selv om mange land har DAB forsøk så har de ingen planer om å kutte FM. Mange av de 40 landene har også kun testsendinger på DAB og det er usikkert om de blir å utvide. Andre har allerede bestemt seg for å ikke gå videre med DAB.

MYTE: "20 MILLIONER FM-RADIOER MÅ KASTES"
FM-radioer kan fortsatt brukes selv om radiomediet digitaliseres, forutsatt at man kobler til en adapter. Adapter gjør FM-radioen i stand til å ta inn DAB+-signaler.

Åh så en adapter løser dette. Hva er det for en adapter? I realiteten er jo adapteren en DAB radio, bare uten høyttaler. Så du trenger altså en DAB mottaker for å høre på DAB radio på din FM radio? Ja og den vil kun virke med din gamle FM radio om radioen har en egen aux inngang. Adapteren den må du kjøpe og betale selv. Nå vil jo FM radioen fortsatt virke på nærradio.

Kanskje har DAB gjengen utilsiktet gitt vekst til nærradioene?

MYTE: "SVERIGE SIER NEI TIL DAB"
Sverige har vedtatt å sette en videre implementering av DAB på is i påvente av utviklingen i land som Norge. Store svenske radiokringkastere står samlet bak ønsket om en digitalisering.

Lagt på is? Her forsøker de igjen å pynte på realiteten. Sverige har valgt vekk DAB. DAB er ikke lagt på is, DAB er lagt bort. For sikkerhetsskyld så nevner jeg at også Danmark nylig har vedtatt å ikke slukke FM nettet.

MYTE: "VI TRENGER IKKE DAB NÅR VI HAR INTERNETT"
Internett er en god radioplattform og en viktig del av det digitale radiotilbudet. Men foreløpig håndterer Internett dårlig kravene knyttet til beredskap.


Vel den aller beste beredskapen hadde vi hatt om vi heller hadde beholdt FM. Både med tanke på hvor robust FM er men også med tanke på det enorme antallet FM mottakere ute blant folk. Alle de som ikke har DAB mottakere, hvordan nå ut til dem i en krise? Og hva med utenlandske sjåfører i Norge uten DAB i forhold til trafikkmeldinger? For mange er nok alternativet streaming på mobil.

Og når det gjelder beredskap så har faktisk NATO rangen på frekvensen som DAB benytter. Under en militærøvelse på vestlandet så stengte NATO DAB sendingene i en uke i området til øvelsen. Hva skjer da om vi skulle bli invadert og NATO stenger DAB nettet? Blir temmelig dårlig med informasjon over stengt DAB nett.
Sist endret av random67489; 2. juli 2018 kl. 06:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.