View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men du motsier deg selv litt. Du sier at vi kunne gått over til nettradio (noe du allerede har på mobilen) men klager over at du ikke får inn FM på mobilen? Du har jo nettradio på telefonen...
Vis hele sitatet...
Nei jeg gjør ikke det, jeg tror du legger vrangviljen til når du leser det jeg skriver. Vi kunne beholdt FM nettet helt frem til har en ny og bedre standard for data over mobilnett. Det ville jo løst akkurat det problemet med radio on the go.

Siden vi nå har slukt FM nettet så må jeg jo streame om jeg skal høre radio utenfor hjemmet, siden mobilen min ikke har DAB. Helst skulle jeg unngått streaming på mobil grunnet kostnad og lav datakvote. Hjemme streamer jeg på pc, om jeg ønsker å høre radio og der trenger jeg jo ikke tenke på båndbredde, forbruk etc.

Spesielt merkelig er FM slukkingen siden vi aldri tidligere har hatt så mange FM radioer blant befolkningen, nå når alle har mobil og dermed også FM radio, pluss alle gamle FM radioer folk har på loft, i hus, hytte, biler og campingvogner. Og likevel, plutselig skulle vi over på DAB?

Og at du heller betaler mellom 8 og 11 tusen kroner for en telefon pluss abonnement i stedefor å kjøpe en dabradio høres litt kranglete ut.
Vis hele sitatet...
Nå gjør mobilen litt mer enn hva en DAB mottaker gjør så jeg ser ikke problemstillingen. Og mobil må jeg ha. Jeg må ikke ha DAB. Jeg dekker mitt radiobehov via streaming, selv om det ikke er for alle.

Man kan nesten ikke være forundret over at det er en markant nedgang i tallet på daglige radiolyttere etter slukking av FM. For jeg er nok ikke alene om å tenke slik. Lyttetallene viser jo at svært mange andre rett og slett har valgt bort radiolytting når FM forsvant. Konsekvensen er nedgang i antall lyttere. Spesielt for kommersielle radiokanaler kan jo det vise seg problematisk. Lyttetall henger nøye sammen med betalingsvilje for annonsører.

Ang 5g så kommer det til å være en våt drøm for alle som ikke bor innenfor sentrum i landets 5-6 største byer.
5g vil ikke bli fullt utbygd på samme nivå som 3/4g, det har jo også telenor bekreftet.

Det vil bli 4g som normalnett og 5g i områder som har spesifikke behov og der fiberkapasiteten er god nok.
Vis hele sitatet...
4G er ingen standard for fremtiden og den vil bli forbigått. Om det er 5G eller whatever annet vi lander på vil vise seg. Og uansett så var jo hele greia med å hastekutte FM kun skapt av gjengen som var pro DAB. Det var ingen reell grunn til at vi måtte stenge FM i 2017. FM kunne fint kjørt i både 10 og 20 år til og kanskje ennå lengre om behovet fortsatt var der.

Ang dekning hos deg kan ikke jeg si noe om det, men når jeg har dårlig 4g dekning i kjelleren så er det kjelleren som er problemet, ikke 4g.
Vis hele sitatet...
4G kan benyttes på forskjellige frekvenser. Lavere frekvens gir bedre rekkevidde og bedre signaler innendørs. Norge bruker 800 Mhz.

DAB sender på 1500 Mhz eller 2100 Mhz om jeg husker rett. Høyere enn 4G og med dårligere signaler som resultat. Du vil få 4G i kjelleren selv om du kanskje ikke får inn DAB. Til sammenlikning så husker vi jo fra radio at vi kunne søke opp kanaler fra ca 87 Mhz og opp til 107 Mhz. Svært god rekkevidde på FM båndet.

I mine øyne er DAB en fiasko. Det har kostet samfunnet dyrt og vi har fått en kostbar løsning som ikke er i nærheten av å levere på de punktene som ble brukt for å hause opp DAB.
Sist endret av random67489; 30. juni 2018 kl. 15:07.