View Single Post
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Du er vegetarianer, men ser etter omega-3 fra fisk?

Jeg er selv vegetarianer, og la meg si følgende: Fisken produserer ikke omega-3. Det finnes derfor en perfekt måte å få i seg omega-3 på, uten at du må sørge for at fisken blir drept. Du kan gjøre som fisken selv, gå for alger. Du kan få omega-3 i form av ALA (alfalinolensyre), EPA (icosapentaensyre) eller DHA (docosahexaensyre). Kroppen gjør om ALA til EPA og DHA, men mister noe i prosessen, så det mest effektive er derfor å gå direkte for EPA- og DHA-holdige omega-3-kapsler.

But wait, hva med selve kapselene? Kapsler er ofte laget av gelatin, og det vi vel ikke ha? Jeg vil derfor anbefale de samme som jeg bruker, Deva omega-3. De er produsert av alger, de er billige, du har en boks i opp mot 90 dager om du tar én daglig, og de kommer relativt kjapt frem i posten. Kapselene er også veganske.
Vis hele sitatet...
Takk for godt tips. Vegetarianer er vel det som passer best å kalle meg for, om jeg ikke skal lese opp en hel liste med Do´s and Dont´s :-) Med all respekt, jeg kommer nok til å dra på fisketur eller spise fisken min om jeg er på seiltur osv.

Det blir uansett sjeldent - og jeg tenker at siden jeg slettes ikke har noe problem med å være vegetarianer i hverdagen, så burde jeg være det. Maten blir ofte mer spennende, man føler seg gjerne "lettere", og er en mindre belastning for miljøet. Det er mye forhold som dyr lider under som ikke er bra, og alt slikt er jo en del av det, men jeg ville ikke hatt noe problem med å drepe en fisk, eller kanskje til og med skutt en hjort. Men det blir jo litt lyst-dreping, så bra som vi har det i Norge.

Gelatin får jeg heller i meg nesten aldri, spiser ikke noe særlig smågodt. Men jeg har ikke satt meg inn i hele Gelatin-problemstillingen da. Vet at det er laget av grisefett, men ikke så mye mer. Men igjen, takk for gode tilbakemeldinger folkens. Jeg skal se litt på næringsinnholdet på de vegankapslene du anbefalte i forhold til vanlig :-) Thanks.

Sitat av Detectable Vis innlegg
Blir det ikke da slik at ved å mate 10 mennesker mette på torsk, så vil resultatet være at 10 mennesker er mette, og torsk for 10 mennesker og krill for denne torsken har måttet bøte med livet?

Så om vi går nedover i nærigskjeden og mater menneskene med krill i stedet. Da er fortsatt torsk for 10 personer døde (ikke nok krill for dem å spise), krill for den samme mengden torsken er døde (spist av mennesker), men nå er 100 mennesker mette? Kanskje litt rotete forklart
Vis hele sitatet...
...Gitt at det er bare akkurat nok krill i havet for akkurat de torskene, og at de døde om de ikke akkurat fikk de krillene, JA. For å si det sånn da, så "mister" man litt energi for hver som blir "spist" hehe. Men det var veldig rotete forklart, skjønte ikke hva du mente. Det er ikke nødvendigvis slik at vi spiser maten til torsken og at den dør.