View Single Post
Noen formeninger om hvor stor andel av tiden det er greit å bruke Imovane/Zopiklon?
Jeg er bipolar 2, og sliter med søvn i både hypoman og depressiv fase. Psykiater har derfor skrevet ut Imovane til meg og sagt at jeg skal ta det med en gang jeg merker at jeg begynner å bli hypoman. Jeg har tatt 7.5 mg tre netter den siste uka og merker godt at det hjelper, det er en lettelse å få sove, og jeg blir ikke så rastløs og ukonsentrert om dagen, så formen nå er egentlig veldig fin.
Men hun sa ikke egentlig noe om hvor ofte/lenge jeg kan ta det, og jeg er bekymret for å bli avhengig.

Jeg har for øvrig ikke søvnvansker når jeg er "normal", og vil ikke ødelegge det. Vet at felleskatalogen sier at man skal bruke det maks 2-4 uker, men det står ikke noe om hvor lenge man burde gå imellom hver periode med bruk.

Jeg har tidligere hatt melatonin og syntes det også hjalp, ikke like idiotsikkert såklart, men melatonin og L-tryptophane på kveldstid hjelp. Kanskje jeg eventuelt skulle bedt om det i stedet/i tillegg, så kunne jeg spare imovanen til det virkelig trengs? Jeg sover ellers godt på små doser benzo også, trenger bare litt ro i kroppen, men det har jeg eksperimentert med på egenhånd...

Lurer på om noen har tanker om hvor stor andel av tiden, si i løpet av et år, det er ok å ta imovane?