View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Mekanikken er ikke spesielt sårbar. Skikkelig kamerautstyr har et belegg på de ulike overflatene som avviser veldig mye skitt og støv. Elementene pleier også å være jordet, slik at de ikke bygger opp statisk elektrisitet (som kan føre til at ting setter seg fast, som ballonger på ullgensere). Jeg vet ikke hvordan det er på Nikon og andre merker, men jeg bruker selv Canon, og disse speilreflekskameraene har også et innebygget, automatisk rensesystem. Foran bildesensoren sitter det et low-pass-filter, og hver gang du slår kameraet av og på, så vil dette filteret riste i ca. 1 sekund. Du pleier som regel å se en melding om dette på displayet; på mitt kamera står det "Sensor cleaning" et lite øyeblikk. Når filteret rister, så ramler de aller fleste partiklene av, og de havner på en liten "oppsamler" nederst i kamerahuset (en liten klatt med lim).

Med det sagt, så bør du selvsagt prøve å unngå at ting havner inni der. Hvis jeg må skifte objektiv ute i felt og det er regn, vind og/eller sand, så pleier jeg enten å sette meg inn i bil eller telt, eller pakke meg selv og kameraet inn i jakka mi når jeg skifter. Husk som Dodecha sier, at selv om det havner noe inni kameraet, IKKE prøv å fjerne det selv. Hvis du rører borti noe, så vil du garantert gjøre problemet mye større enn det allerede er. Husk også at skitt som havner på speilet kun påvirker viewfinderen din, det vil ikke synes på bildet.