Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
Grønnkål:
Jeg skjønner ikke et pukk av det du skriver. Jahve skrives så vidt jeg vet med enkel v, forresten.

Hvis du mener det faktum at jahve har sin opprinnelse fra beduinstammen Midsjan, og identifiseres med El og samtidig kom i motsetningsforhold med Baal - så har du absolutt rett. Men i det gamle testamentet fikk Moses sine oppgaver fra Gud, de samme oppgavene jødene mente han fikk fra Jahve. Slik jeg ser det.

Beduinstammers religioner overlater jeg til teologer. En troende i et livssyn har en religion. Kristus i det nye testamentet, med fornavn Jesus - er av meg tidligere kjent som Guds sønn, ikke Gud den Allmektige. Jeg klarer ikke forveksle de to uansett hvor religiøs eller mangel av tilhørighet i en religion (jeg kaller det tro) jeg skulle hatt.

Alle fysikere kjenner til gravitasjon som et faktum. Blander du inn geometri, vit at geometri tilhører matematikk, som baserer seg på teori - et annet ord du kan forbinde med tro.

Naturvitenskap og vitenskap beskjeftiger seg med sannhet og bevis til de grader. Darwin er et eksempel på naturvitenskapelig fakta. Hans evolusjonslære skal ha mye av æren for den moderne vitenskapen i dag, som faktisk kan gi deg en helt ny lunge, hjerte, nyre, lever, bein og armer etc. istedet for en offerseremoni eller en håndspårekning eller pålegg eller hva det heter for noe - som i historisk forstand gav lite hjelp til de trengende.

Forøvrig skjønner jeg ikke bæret av det du skriver, kunne du gjøre det litt enklere uten ordboksuttrykk jeg ikke gidder lete opp?

Norrøn mytologi er et eksempel på hedensk lære, vit at selv jødene ble tvunget til noe de kalte for hedensk lære og gjorde sterk motstand for denne læren etterhvert. Så noe må jo hedensk lære antageligvis bety. Og paganisme er vel noe med hekser og små ånder eller alver uti skog og mark og sikkert en ufo innimellom en paganist som ikke helt vet hva han skal tru på.

EDIT:
Du skriver kristendommen utryddet disse gudelærene eller hva du kaller det, hva med Islam? Igjen er jeg usikker på Hinduisme, men det er ihvertfall ikke utryddet. Og buddhisme eksisterer også idag, selvom de ikke har noen gud. Faktisk så skjønner jeg hva du mener med at kristendommen utryddet mange andre religiøse samfunn og lære, men skal jeg være ærlig tror jeg akkurat disse ulike lærene hadde fint klart å utrydde seg selv med tida uten de store verdensreligioners hjelp. Beviset for guder er ikke et spørsmål idag tror jeg, det er vel heller beviset for gud. Men her kan jeg ta feil så det jomer etter da, siden jeg ikke kjenner til absolutt alle religiøse sekter og utbrytergrupper og grupperinger idag.
Sist endret av paranoy; 31. desember 2007 kl. 19:31.