Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
Jeg er ikke så glad i at folk som ikke er religiøse bruker ordet "Gud" om alt mulig annet, som godhet og sånn. Jeg mener at "Gud" er et altfor religiøst ladet ord til det.

Sitat av z0p
Om man ser tilbake på mange av de mest kjente matematikere, fysikere og filosofer, så har mange av disse vært religiøse, og vitenskap og religion har gått side om side. Jeg skal ikke si at alle vitenskapsmenn bør være religiøse, men jeg ser ikke poenget i å sette vitenskapen opp mot religion.
Vis hele sitatet...
Prinsippet om at vitenskap og religion ikke trenger å overlappe (som ble kalt "non-overlapping magisteria", eller "NOMA", av Stephen Jay Gould) er basert på at Guds eksistens ikke er noe som kan testes vitenskapelig. Richard Dawkins mener derimot at påstanden om at det finnes en overmenneskelig og -naturlig intelligens som med overlegg designet og skapte universet og alt i det, inkludert oss, er en vitenskapelig hypotese. Det er jeg helt enig i. Skal man tro fundamentalistiske kristne og Bibelen, er jo Guds eksistens også noe som absolutt kan observeres empirisk (selv om det er litt off-topic).
Sist endret av Spug; 31. desember 2007 kl. 15:34.