View Single Post
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Takk for for oppklaringen.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg kom til konklusjonen jeg gjorde, for når jeg leser artikkelen jeg lenket til nå, er det jo det som også der står som mulig forklaring.
Og "umulig" blir en smule misvisende ja, i og med at sorte hull på denne størrelsen har blitt observert er det jo mulig, selv om man ikke er helt sikre på hvordan de oppstår.
Vis hele sitatet...
Det er dog ansett som mer usannsynlig en jeg ga uttrykk for tidligere at 85 solmasse-hullet er formet av en tidligere merger. Ikke umulig, men sjelden. Virker som de pleier aa spytte ut gravitasjonsstraaling saapass ikke-isotropisk at det resulterende svarte hullet mest sannsynlig akselereres ut av det omraadet det befinner seg i, og hvor mer masse er tilgjengelig.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Når du skriver at du forsker på sorte hull, hvordan fungerer det i praksis, foregår det kun på papiret i form av utregninger basert på data innhentet fra observasjoner og teorier, eller også gjennom observasjon (i den grad det er mulig)?
Jeg synes det høres veldig spennende ut, men har nok et litt "romantisert" bilde av folk som bruker hele dagen (eller kanskje helst natten) på å kikke i kjempeteleskoper, men ser for meg at realiteten er mye mindre spennende og sikkert både krevende og tidvis frustrerende.
Vis hele sitatet...
Denne saken er langt fra min ekspertise. Det er hovedsaklig to maater svarte hull forskes paa: den ene er i den astrofysiske sammenhengen, hvor forskere jobber med aa forstaa realistiske svarte hull i vaart univers. Her er det typisk eksperiment, dataanalyse og simuleringer inne i bildet.
Den andre tilnearmingen, som jeg jobber med, er rene teoretiske studier hvor vi proever aa skjoenne grunnleggende paradokser og problemer i fundamentalfysikk. Vi studerer for det meste idealiserte svarte hull med penn og papir (og computer algebra). Eksempler paa spoersmaal vi tenker paa er: hvordan frigjoeres informasjon fra et svart hull, hva skjer med singulariteten i det svarte hullet naar kvantemekanikk tas med i bildet osv. Det meste av moderne forskning i denne sektoren handler om hvordan gravitasjon oppfoerer seg kvantemekanisk.

At jobben er tidvis frustrerende kan jeg definitivt skrive under paa Ekstremt mye forvirring, ofte gaar det mange maaneder uten betydelig fremgang, til tross for mange timer input.