View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
EoT: Jeg ser ikke helt hva du vil frem til. Det jeg sier er at det er naturlig å anta at de promiskuøse og polygame samlivsformene er i større grad et resultat av kultur enn biologi, og at vi fra biologiens side i all hovedsak er monogame, siden de genetisk betingede fysiske trekkene som vi vet er tegn på monogam samlivsform er tydelig tilstede hos mennesker, mens de trekk som vi vet at peker i retning av promiskuitet eller polygami ikke er tilstede. Disse tegnene gir ikke grunnlag for å konkludere med at vi er monogame fra biologiens side med total sikkerhet, men det gjør det til det mest sannsynlige alternativet.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at vi ikke "er noe fra naturens side". Menneskets kulturelle historie er nært knyttet opp til vår evolusjonære linje. A. garhi var sikkert polygam, men at de fysiologiske forandringene som fulgte ble katalysert av en endring mot monogame forhold blir bare gjetting - det kan like gjerne være at de følger kulturell sosial organisering (i moderne forståelse av begrepet). Menneskene det er snakk om her, degraderes ikke med letthet til mekanisk atferd.